35 000 barn väntas delta
När startskottet går den 3 maj i Trelleborg inleds en rörelsefest som engagerar barn födda mellan 2014 och 2022. I år beräknas över 35 000 barn delta, vilket vore ett nytt rekord för Kalvinknatet som startade redan 2002.
Sedan dess har över 400 000 barn deltagit och evenemanget har blivit en årlig tradition i södra Sverige.
– Barns hälsa och välmående är en hjärtefråga för oss på Skånemejerier. Därför är vi extra stolta över att se Kalvinknatet fortsätta växa och inspirera fler barn till rörelseglädje, säger Anette Gregow, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Skånemejerier.
Hälsa och rörelse i fokus
Mjölk och mejeriprodukter är en naturlig källa till 18 av de 22 näringsämnen som behövs dagligen, och tillsammans med fysisk aktivitet bygger de en grund för hälsosamma vanor. I år breddas fokusområdet ytterligare: under loppen erbjuds pedagogiskt material och aktiviteter kring kost, sömn och sinnesintryck.
– Årets tema är Kalvins hälsocirkel, där vi vill inspirera barn inte bara till rörelse och bra matvanor, utan också till god sömn och tid för reflektion, berättar Anette Gregow.
Viktig insats för ungdomsidrotten
Intäkterna från Kalvinknatets anmälningsavgifter går oavkortat till MAI och de lokala friidrottsföreningar som hjälper till att arrangera loppen. Det innebär ett viktigt stöd för barn- och ungdomsidrotten i regionen.
– Kalvinknatet betyder oerhört mycket för oss som förening, både ekonomiskt och som rekryteringsbas för nya friidrottare, säger Peter Karlsson, klubbchef hos MAI.
– Många av våra mest framgångsrika aktiva tog sina första steg i idrotten via just Kalvinknatet.
5 snabba sätt att maxa försäljningen under Kalvinknatet
Kalvinknatet är tillbaka en rörelsefest för barn och en stor folkfest för hela familjen. Med över 35 000 förväntade deltagare och lopp på 20 orter i södra Sverige, skapas unika möjligheter för butiker att möta kundernas behov på rätt sätt.
Alla barn som springer Kalvinknatet får en funktionströja, medalj och mjölk från Skånemejerier – och hela stämningen präglas av rörelseglädje, energi och gemenskap.
Butikstrender tipsar: Så här maxar du försäljningen före, under och efter loppet:
1. Skylt vid entrén
Placera vatten, frukt, bars och snacks vid dörren. Gör det enkelt för kunder som är på språng.
2. Skapa en ”Kalvinknatet-hylla”
Samla hälsosamma produkter: smoothies, yoghurt, små mjölkpaket, energidryck. Sätt en glad skylt: ”Perfekt före och efter loppet!”
3. Belöningar till barnen
Kampanja glass, sockerreducerat godis eller småleksaker.
Exempel: ”Visa din medalj och få 10 % på glass!”
4. Ta hand om föräldrarna
Skylt ut färskt kaffe, smoothies och snabba snacks för väntande föräldrar.
5. Extra aktivitet utanför
Har du plats? Bjud på provsmakning, pysselbord eller ordna en enkel teckningstävling.
Datum och orter för Kalvinknatet 2024
- 3 maj: Trelleborg, Östervångsstadion
- 4 maj: Malmö/Bulltofta, Cirkusplatsen/Bulltofta
- 5 maj: Eslöv, Trollsjön/Ekevalla IP
- 7 maj: Staffanstorp, Mellanvångsparken
- 11 maj: Höllviken, Stora Hammars skola
- 12 maj: Helsingborg, Vid Kärnan
- 14 maj: Halmstad, Sannarps IP
- 15 maj: Ljungby, Sunnerbovallen
- 17 maj: Ängelholm, Hembygdsparken
- 19 maj: Lomma, Alnarpsparken
- 20 maj: Landskrona, Kasernplan
- 21 maj: Höör, Jeppavallen
- 22 maj: Svedala, Vid Naverlönnskolan
- 27 maj: Kalmar, Kalmarsundsparken
- 28 maj: Kristianstad, Kristianstads IP
- 3 juni: Sjöbo, Sjöbo Idrottsplats
- 4 juni: Lund, Stadsparken
- 6 juni: Hässleholm, Hässleholmsgården
- 7 juni: Ystad, Ystads Idrottsplats
- 8 juni: Malmö/Tallriken, Tallriken/Pildammsparken