Nordisk e-handel för 243 miljarder

Konsumenterna i Sverige, Danmark, Norge och Finland handlade förra året för 243 miljarder kronor på nätet.
2019 e-handlade konsumenterna i Sverige, Norge, Danmark och Finland för 243 miljarder kr. Kläder och skor toppar som de mest e-handlade varorna.

Konsumenterna i Sverige, Danmark, Norge och Finland handlade förra året för 243 miljarder kronor på nätet. Kläder och skor toppar som de mest e-handlade varugrupperna i de fyra nordiska länderna.
Dessa siffror kommer ur en färsk rapport från Postnord som i sin tur bygger siffrorna på svar från 85 000 personer.

Postnord konstaterar i rapporten att Sverige är den marknaden i Norden som nått längst när det gäller e-handel. 70 procent av svenskarna uppges handla på nätet regelbundet.

Mest av allt köper svenskarna varor inom hälsa och skönhet på nätet.
34 procent av oss handlar regelbundet sådana varor via e-handeln.
– Det är en betydligt bredare konsumentgrupp som handlar skönhet i Sverige, både sett till ålder och kön, skriver Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder i en kommentar.

Befolkningen i Finland handlar mer från utlandet på regelbunden basis jämfört med de andra länderna. Inom kategorin hållbara leveranser ligger svenskarna i topp, medan finnarna toppar med leveranser till paketautomater. Hållbarhet är dock inget centralt värde för de svenska konsumenterna heller.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil