Apoteket ökar försäljningen

Glada miner i Apotekets kvartalsrapport när försäljningen stigit med 6,3 procent första tre månaderna. | Foto: Apoteket
Efterfrågan är hög på Apotekets produkter. Företaget och redovisar en ökad försäljning med 6,3 procent januari-mars i år, delvis av Corona-skäl.

Apoteket ökade sin försäljning med 6,3 procent under första kvartalet 2020.
Under mars månad var en stor del av förklaringen hamstring av läkemedel och apoteksprodukter och försäljningen till konsument steg med cirka 10 procent.

Apotekets totala försäljning uppgick till 5 405 miljoner kronor och försäljningen till konsumenter ökade med 9,8 procent där antalet kunder ökade såväl i butik som i e-handeln.
Högst tillväxt hade distansförsäljningen. Rörelseresultatet för årets första kvartal blev 120 miljoner kronor – 30 procent plus jämfört med året innan.

Den pågående pandemin påverkade försäljningen i mars då kunderna hamstrade läkemedel och apoteksprodukter.
Kraven på åtgärder för att minska smittspridning har förändrat rörelsemönster och inte minst fått e-handeln att öka kraftigt, konstaterar Apoteket som nu ger e-handeln ökat fokus framöver.

– Vi ser en snabb förflyttning mot digital handel och den pågående coronapandemin har accelererat den utvecklingen. Inte minst är det Apotekets kärnkunder, ofta äldre, som nu upptäcker e-handeln. Vi har ett starkt varumärke och en lång relation med dessa kunder. Vi ska möta dem med ett lika starkt digitalterbjudande, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

– Vi har anpassat våra butiker till den nya situationen och vi har förstärkt vår e-handel för att möta den stora efterfrågan. Vi har också spridit kunskap om hur släktingar och vänner kan hjälpa äldre att hämta läkemedel som ombud. Vi fortsätter att etablera nya samarbeten för att underlätta för riskgrupperna att få tag på sina läkemedel, säger Ann Carlsson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil