Nya vanor – som stannar kvar

Corona-krisen förändrar även våra e-handelsvanor, påpekar Netonnets logistikchef Stefan Svensson. | Foto: Pressbild
Coronapandemin förändrar även vårt sätt att e-handla, anser Netonnet där man tror att förändringarna kommer att bli bestående även efter krisen.

Många branscher har påverkats av coronapandemin och börjat leverera varor till människor på nya och snabbare sätt.
Hemelektronikbranschen, som har varit ledande inom e-handel och produktleverans de senaste åren, ser en förändring i hur norrmän och svenskar handlar hemelektronik, skriver Netonnet i en pressrelease där man även indikerar att våra handels- och leveransvaror kommer att påverkas på längre sikt.

– Som omnikanalaktör, som erbjuder både varor online och i våra lagershoppar, kan vi tydligt se hur utvecklingen skiljer sig åt mellan fysisk handel och online-handel. Vi ser att de strikta förhållningsreglerna, särskilt i Norge, gör att utvecklingen påskyndas inom e-handeln. Många konsumenter som inte testat e-handel tidigare testar nu nya lösningar och får erfarenhet av hemleveranser,
säger Stefan Svensson som är logistikchef hos Netonnet.

Innan coronakrisen genomförde Netonnet en undersökning i Norge och Sverige för att se vilka slags preferenser kunderna har när det gäller hemleverans.
– Undersökningen, som genomfördes bland fler än 1 000 svenskar och 1 000 norrmän, visar att möjligheten att returnera en produkt, fri frakt och snabba leveranser är de tre högst rankade alternativen kunder har när de beställer varor online, i båda länderna, säger Stefan Svensson.

– Längst ner i översikten över vad svenskar och norrmän vill ha när de köper varor online kommer enligt vår undersökning möjligheten till olika betalningslösningar och miljövänliga leveranser, berättar Svensson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil