Många branscher har påverkats av coronapandemin och börjat leverera varor till människor på nya och snabbare sätt.
Hemelektronikbranschen, som har varit ledande inom e-handel och produktleverans de senaste åren, ser en förändring i hur norrmän och svenskar handlar hemelektronik, skriver Netonnet i en pressrelease där man även indikerar att våra handels- och leveransvaror kommer att påverkas på längre sikt.
– Som omnikanalaktör, som erbjuder både varor online och i våra lagershoppar, kan vi tydligt se hur utvecklingen skiljer sig åt mellan fysisk handel och online-handel. Vi ser att de strikta förhållningsreglerna, särskilt i Norge, gör att utvecklingen påskyndas inom e-handeln. Många konsumenter som inte testat e-handel tidigare testar nu nya lösningar och får erfarenhet av hemleveranser, säger Stefan Svensson som är logistikchef hos Netonnet.
Innan coronakrisen genomförde Netonnet en undersökning i Norge och Sverige för att se vilka slags preferenser kunderna har när det gäller hemleverans.
– Undersökningen, som genomfördes bland fler än 1 000 svenskar och 1 000 norrmän, visar att möjligheten att returnera en produkt, fri frakt och snabba leveranser är de tre högst rankade alternativen kunder har när de beställer varor online, i båda länderna, säger Stefan Svensson.
– Längst ner i översikten över vad svenskar och norrmän vill ha när de köper varor online kommer enligt vår undersökning möjligheten till olika betalningslösningar och miljövänliga leveranser, berättar Svensson.

Lånar en halv miljard efter jätteförlusten
Lastmile-företaget Instabee gjorde en storförlust förra året men klarar nu upp situationen med ett lån på en halv miljard kr från sina ägare.