Toppår för Lantmännen – gör rekordvinst 2020

Toppår för Lantmännen – gör rekordvinst 2020
Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman. Foto: Johan Olsson
Lantmännen redovisar sin högsta vinst någonsin när man, efter finansnetto, redovisar en vinst på drygt 2 miljarder kr, 2 041 miljoner kr, för 2020.

Lantmännen redovisar sin högsta vinst någonsin när man, efter finansnetto, redovisar en vinst på drygt 2 miljarder kr, 2 041 miljoner kr, för 2020.

Lantmännens vinst, efter finansnetto och justerat för jämförelsestörande poster, uppgår till 2 041 miljoner kr för 2020, en vinstökning på 164 miljoner kr jämfört med 2019.
Det är också den högsta vinsten någonsin för Lantmännen och koncernchefen Per Olof Nyman är förstås nöjd.

– 2020 har varit ett ovanligt och utmanande år. Trots det levererar Lantmännen sitt högsta resultat någonsin, vilket understryker vår starka position som företag, konstaterar Nyman.
– Alla våra verksamheter har hanterat årets utmaningar utmärkt och anpassat verksamheten till ändrade förutsättningar. Resultatet innebär också att vi återigen kan föreslå den högsta utdelningen någonsin till våra medlemmar, tillägger Per Olof Nyman.

Effekterna av coronapandemin bedöms ha påverkat koncernens resultat negativt med cirka 325 miljoner kr, skriver man i dagens pressrelease.

– Lantmännen är inget vanligt företag – och 2020 har inte varit något vanligt år. I en tid av osäkerhet och begränsningar har lantbruket och livsmedelsindustrin visat sin styrka, och den pågående pandemin har satt fokus på viktiga framtidsfrågor – bland annat en trygg livsmedelsförsörjning och en ökad grad av självförsörjning på livsmedel, säger Lantmännens styrelseordförande Per Lindahl.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil