”Sämsta dagen kring julhandeln”

”Sämsta dagen kring julhandeln”
Foto: Mostphotos

Under onsdagen genomfördes Singles day. En dag för kap? Nja… Prisjakts jämförelser visar att priserna sjönk med 0,51 procent under Singles day 2019.

När de riktiga dagarna för köp och handel inte räcker till får man skapa konstgjorda dagar för att speeda upp konsumtionen.

Kungen av hittepå-dagar i väst är Black friday och prinsen från öst är Singles day som genomförs 11 november (du vet 1 1 1 1…)

Dessutom finns i konstgjorda hyllan även Cyber monday för att ta den tredje platsen på prispallen.

Prisjakt – jämförelsesajten – har jämfört priserna på Singles day 2019 och konstaterar att det inte handlar om några klipp.

På totalen sjönk priserna 0,51 procent vid Singles day 2019 – att jämföra med den svarta fredagen då priserna i snitt sjönk med 5,97 procent.

Fakta/Prishistorik, Singles day 2019
Mobiltelefoner:
 12,99% av produkterna gick upp i pris, 42,69% gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 0,64%
Hörlurar: 11,14% av produkterna gick upp i pris, 25,92% gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 0,56%
TV-apparater: 16,03% av produkterna gick upp i pris, 45,12% gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 1,98%
Jackor: 18,11% av produkterna gick upp i pris, 23,62% gick ned och genomsnittlig prisökning var 1,58%
Bärbara datorer: 19,73% av produkterna gick upp i pris, 25,76% gick ned och genomsnittlig prisökning var 1,63%
Löparskor: 19,5% av produkterna gick upp i pris, 27,56 % gick ned och genomsnittlig prisökning var 1,35%
Belysning: 19,12% av produkterna gick upp i pris, 20,12% gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 0,07%
Parfym: 21,71% av produkterna gick upp i pris, 47,55% gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 1,04%
Tangentbord: 11,64% av produkterna gick upp i pris, 30,67% gick ned och genomsnittlig prisökning var 2,25%
Möbler: 21,41% av produkterna gick upp i pris, 11,74% gick ned och genomsnittlig prisökning var 0,84%
(Källa: Prisjakt)

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil