Tufft för lösgodis i coronatid

Det går tufft för lösgodiset i dessa Coronatider. | Foto: Johan Bjurer
Lösviktsgodis är en bransch som tappar mycket och snabbt i coronavirusets spår. Nu hoppas man att ny svensk teknik ska vara en del av lösningen.

Dagligvaruhandeln har visserligen klarat sig bra så här långt i coronatider.
Ica redovisade exempelvis rekordsiffror för försäljningen mars månad. Men delar av handeln har krisat. Försäljningen av lösviktsgodis har exempelvis rasat och att vår största godishelg, påsken, nyligen passerat hjälpte inte för att vända den kurvan.

Hos skånska godisgrossisten Candy People är siffrorna tydliga.
Innan påsk hade lösviktsgodis tappat ungefär 30 procent av försäljningen medan förpackat godis ökat 20-25 procent.
För att i någon mån kompensera den kraftigt minskade lösviktsförsäljningen beslutade man veckan innan påsk att låta privatpersoner handla direkt från företagets lager.

Nu letar småländska Mixmo kapital för att vidareutveckla sin lösning där lösgodis, nötter och vad det nu är aldrig vidrörs av personal eller andra kunder utan sköts via en knapptryckning som låter varan åka ned i burken eller påsen.

Mixmo har arbetat med  den här typen av produkter sedan 2011 men utan att få något genomslag. Nu hoppas man att det ska komma snabbt då lösviktsprodukter drabbats med så omfattande försäljningstapp i virusets spår.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Annons

Ring eller maila oss

[email protected]

0703451200