Branschens gemensamma metod för klimatberäkning, som tagits fram i samarbete med Livsmedelsföretagen, kommer nu att implementeras i praktiken för sortiment i dagligvaruhandeln. Det nya verktyget möjliggör både jämförbara och transparenta klimatdata – en grund för att driva klimatförbättringar i hela livsmedelskedjan.
– Maten står för omkring 30 procent av vår klimatpåverkan, och en övervägande del av all mat köps i våra medlemsföretags butiker. Genom att nu ta nästa steg och tillämpa den gemensamma metoden i bred skala skapar vi nya möjligheter i arbetet med att minska klimatpåverkan från maten, säger Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Generiska klimattal för hela sortimentet
Efter en urvalsprocess har FoodFacts valts som partner för att omsätta klimatmetodiken till praktiskt verktyg för handeln. Under projektet, som pågår i två år, kommer generiska klimattal att tas fram för produkter i medlemsföretagens sortiment. Talet bygger på produktens unika sammansättning och baseras på sekundära data.
– Vi är oerhört glada över det här förtroendet och att få arbeta med en kund som delar vår vision om att bättre produktinformation kan göra skillnad. Det här är ett viktigt steg mot att kunna erbjuda hela branschen tillgängliga analysverktyg för både hälsa och hållbarhet, säger Alexandra Ferreira, vd på FoodFacts.
En ny verktygslåda för hållbarhetsarbetet
Klimattalen ska fungera som ett stöd i medlemsföretagens hållbarhetsarbete – både i butikerna och på strategisk nivå. Enligt Svensk Dagligvaruhandel ger samarbetet med FoodFacts branschen bättre verktyg att fatta faktabaserade beslut kring produktutveckling, sortimentsval och kommunikation med konsumenter.
– Tillsammans med FoodFacts har vi landat i en gemensam förståelse för branschens behov. Vi ser fram emot ett samarbete som ger oss ytterligare kraft i hållbarhetsarbetet, säger Jenny Hagberg.
Arbetet är en del av ett större klimatarbete där Svensk Dagligvaruhandel sedan tidigare drivit fram gemensamma riktlinjer för klimatberäkning och hållbarhetsmärkning. Nu går branschen vidare – från princip till praktisk påverkan.
* Källa: Pressmeddelande från Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts*