Naturbete fördubblat 2019

Ungdjursbete på skärgårdsö som höjer sig ur Östersjön Söderboda, Gräsö, Uppland Foto:(C) Ola Jennersten, Naturfotograferna, IBL Bildbyrå

Under 2019 fördubblades antalet certifierade gårdar med naturbeteskött. I en pressrelease förklarar Coop att en stor förklaring till det är att Coops nu erbjuder varan under eget varumärke.

Under förra året fördubblades alltså antalet certifierade gårdar med naturbeteskött.
I en pressrelease säger Coop nu att den stor förklaring till det är att just Coop sedan april 2019 erbjuder naturbeteskött under eget varumärke i alla butiker.
Under januari 2020 ökar man dessutom antalet inköpta djur med 40 procent.

– Många miljöexperter, bland annat Världsnaturfonden WWF, lyfter svenskt naturbeteskött som det kött som gör nytta för miljön och den biologiska mångfalden. Många har tagit till sig budskapet, att vi för att minska vår klimatpåverkan som konsumenter behöver minska vår köttkonsumtion. Samtidigt minskar antalet insekter, växter och fåglar i vårt svenska odlingslandskap och många arter är helt beroende av betande mular och trampande klövar. För att säkra den svenska biologiska mångfalden behöver antalet djur som betar på naturbetesmark öka, resonerar Coop i pressreleasen.

Konsumentföreningen Stockholm har ett treårigt samarbetsprojekt med Världsnaturfonden WWF vilket syftar till att öka arealen naturbetesmark och antalet betande djur i Roslagen.
– Naturbetesdjuren gör en fantastisk insats för att bevara artrikedomen på våra ängsmarker. Vi är stolta över samarbetet med Världsnaturfonden och att Coop satsar på att öka tillgängligheten av det svenska naturbetesköttet i butikerna, säger Lars Ericson, vd för Konsumentföreningen Stockholm.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil