Vegovaror ska ge högre bonus

Nu tar Hemköp ett nytt grepp för att locka kunderna till sundare vanor. Man tänker ge högre bonus för vegetariska varor än för exempelvis rött kött.

Axfood-ägda Hemköp har ambitionen att ”knuffa” sina kunder i en mer klimatsmart riktning.
En orsak är den privata konsumtionens stora klimatpåverkan vilken märks på flera sätt. Exempelvis uppkommer 77 procent av matsvinnet i våra hem.

Klimatpåverkan styrs naturligtvis även av vilka varor vi handlar och nu vill Hemköp lite stillsamt knuffa oss i rätt riktning.
Det gör man genom att vissa varor – det man kallar ”goda handlingar” – ger högre bonuspoäng än andra varor.

I ett första steg ska Hemköp locka med dubbla bonuspoäng för köp av färsk frukt och grönt och även för kedjans ”veckans vego”-vara.
Vilka varor som i övrigt kommer att ingå i det här formatet för klimatsmart bonus är oklart men det kommer att variera över tid och säsong.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Änglamark pasta byter till papp

Änglamark pasta byter till papp. Alla förpackningar byts ut och besparingen blir enligt Coop 300 ton plast per år.

Kronprinsparet på besök hos Fazer

Livsmedelsinnovationer och hållbarhet stod i centrum när kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte Fazer i Vanda förra veckan.

Circle K tar nytt steg kring hållbarhet

För att minska antalet engångsartiklar gör Circle K ett nytt test ihop med Panter och Tingstad. Det handlar om ett cirkulärt system för takeaway-mat.

En bonde har polisanmält sina kor

En indisk bonde har polisanmält sina kor efter att de inte producerat mjölk på fyra dagar, trots att de har fått den mat de ska ha.

”Fortsatt tufft för svensk ekonomi”

Svensk ekonomi visar hög aktivitet men står inför fortsatta problem och det är en lång väg till att återställa hushållens köpkraft, skriver Handelsbanken.

Coop öppnar ny butik i Västerås

28 september är det dags för Coop att inviga sin nybyggda butik i centrala Västerås, där man ska profilera sig med en extrasatsning på färskvaror.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil