Vegovaror ska ge högre bonus

Nu tar Hemköp ett nytt grepp för att locka kunderna till sundare vanor. Man tänker ge högre bonus för vegetariska varor än för exempelvis rött kött.

Axfood-ägda Hemköp har ambitionen att ”knuffa” sina kunder i en mer klimatsmart riktning.
En orsak är den privata konsumtionens stora klimatpåverkan vilken märks på flera sätt. Exempelvis uppkommer 77 procent av matsvinnet i våra hem.

Klimatpåverkan styrs naturligtvis även av vilka varor vi handlar och nu vill Hemköp lite stillsamt knuffa oss i rätt riktning.
Det gör man genom att vissa varor – det man kallar ”goda handlingar” – ger högre bonuspoäng än andra varor.

I ett första steg ska Hemköp locka med dubbla bonuspoäng för köp av färsk frukt och grönt och även för kedjans ”veckans vego”-vara.
Vilka varor som i övrigt kommer att ingå i det här formatet för klimatsmart bonus är oklart men det kommer att variera över tid och säsong.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Vi behandlar självklart dina uppgifter enligt GDPR
Läs mer här.

Citymail fossilfritt i Stockholm

Citymail kommer i sin brev- och paketutdelning bli fossilfri i hela Stockholms innerstad vilket bland andra Coop som nyttjar Citymail gillar.

FILM: Årets företagare 2020

Richard Bergfors, norrbottning och vd för Max burgers, är årets vinnare av priset ”Årets företagare”, vilket delas ut av organisationen Företagarna.

Dressmann och Cubus stänger

Cubus i centrum av Gävle läggs ned. Dressmann avvecklas i Sandviken. Varnergruppen fortsätter linjen med neddragningar och butiksstängningar.

Ikea vägrar Black friday

Istället för att hänga på Black friday ska Ikea göra något hållbart av den svarta fredagen genom att köpa tillbaka Ikea-varor från kunder den dagen.

Framtidstron på väg tillbaka

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober, konstaterar Svensk handel som ser en mer positiv attityd både i näthandel och fysisk handel.

Lidl vänder – startar kundklubb

Lidl har varit den enda stora dagligvarukoncern i Sverige som saknat lojalitetsprogram. Nu ändrar man sig och startar Lidl plus, igång 19 oktober.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.