Klimatberäknad mat kan påverka kunderna

Klimatberäknad mat kan påverka kunderna
Konsumentverket klimatberäknar maten för första gången vilket kan ge återverkningar i handeln. Illustration: Konsumentverket

Två statliga verk lanserar nu en mer klimatmedveten matsedel där maträtten för första gången klimatberäknats. Satsningen kan påverka konsumenterna.

Det är Konsumentverket och Livsmedelsverket som tillsammans nu lanserar en mer klimatmedveten matsedel.
Matsedeln är upplagd på fyraveckors-basis och tar hänsyn både till klimat och plånbok. Den nya matsedelns rätter kategoriseras efter hur stort klimatavtryck de beräknas ge.

– Vi vill gärna hjälpa konsumenterna att laga enkel vardagsmat som är god, nyttig, överkomlig i pris och som dessutom är snällare mot både klimatet och miljön, säger Elisabet Amcoff, rådgivare på Livsmedelsverket.

Matsedeln innehåller nu fler vegetariska rätter. Fler ingredienser i recepten är Krav-märkta, fisk är MSC-märkt och köttet får gärna vara naturbeteskött och helst närproducerat.
Kostnaden för att välja råvaror med omtanke finns medräknad i matsedeln. Näst efter boendekostnader och transporter är maten ofta det som hushållen lägger mest pengar på.
Konsumentverket har regeringens uppdrag att varje år ta fram ett underlag för flera av hushållens kostnader, bland annat för mat.
En fyraveckors matsedel fungerar som ett underlag till siffrorna.

– Vi ser att intresset för matkostnader är väldigt stort. Konsumenter kan använda siffrorna när de gör sin egen budget och uppgifterna används också av kommuner och andra myndigheter, säger Ingrid Eriksson på Konsumentverket.

Rekommendationerna från verken kan även påverka handeln. Det kan alltså vara idé för alla inom dagligvaruhandeln att studera den nya fyraveckors-matsedeln för att möta eventuella förändringar i kunders efterfrågan.
Här hittar du matsedeln uppdelad på fyra veckor. På webben hittar du också uppgifter om matkostnader.

Konsumentverket

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Lidl Sverige utsett till Top employer

Lidl Sverige utsett till Top employer

Europeiska institutet Top employer har utsett Lidl Sverige till “Top employer Sverige”. Certifieringen bygger på en rad krav kring arbetsgivarfrågor.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.