Klimatberäknad mat kan påverka kunderna

Klimatberäknad mat kan påverka kunderna
Konsumentverket klimatberäknar maten för första gången vilket kan ge återverkningar i handeln. Illustration: Konsumentverket
Två statliga verk lanserar nu en mer klimatmedveten matsedel där maträtten för första gången klimatberäknats. Satsningen kan påverka konsumenterna.

Två statliga verk lanserar nu en mer klimatmedveten matsedel där maträtten för första gången klimatberäknats. Satsningen kan påverka konsumenterna.

Det är Konsumentverket och Livsmedelsverket som tillsammans nu lanserar en mer klimatmedveten matsedel.
Matsedeln är upplagd på fyraveckors-basis och tar hänsyn både till klimat och plånbok. Den nya matsedelns rätter kategoriseras efter hur stort klimatavtryck de beräknas ge.

– Vi vill gärna hjälpa konsumenterna att laga enkel vardagsmat som är god, nyttig, överkomlig i pris och som dessutom är snällare mot både klimatet och miljön, säger Elisabet Amcoff, rådgivare på Livsmedelsverket.

Matsedeln innehåller nu fler vegetariska rätter. Fler ingredienser i recepten är Krav-märkta, fisk är MSC-märkt och köttet får gärna vara naturbeteskött och helst närproducerat.
Kostnaden för att välja råvaror med omtanke finns medräknad i matsedeln. Näst efter boendekostnader och transporter är maten ofta det som hushållen lägger mest pengar på.
Konsumentverket har regeringens uppdrag att varje år ta fram ett underlag för flera av hushållens kostnader, bland annat för mat.
En fyraveckors matsedel fungerar som ett underlag till siffrorna.

– Vi ser att intresset för matkostnader är väldigt stort. Konsumenter kan använda siffrorna när de gör sin egen budget och uppgifterna används också av kommuner och andra myndigheter, säger Ingrid Eriksson på Konsumentverket.

Rekommendationerna från verken kan även påverka handeln. Det kan alltså vara idé för alla inom dagligvaruhandeln att studera den nya fyraveckors-matsedeln för att möta eventuella förändringar i kunders efterfrågan.
Här hittar du matsedeln uppdelad på fyra veckor. På webben hittar du också uppgifter om matkostnader.

Konsumentverket

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood satsar på bananmognad

Jämnare mognad, bättre kvalitet och mindre svinn. Det är resultatet av Greenfoods nya bananmognadsanläggning som just nu byggs i Helsingborg.

Grytor bra för mage och tuffa tider

Plånboksvänliga, värmande grytor fungerar perfekt både som lunchmatlåda och för söndagsmiddag, svarar många i en ny undersökning.

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil