Kraftig ökning för Matsmart

Matsmart säljer mat som egentligen skulle slängas och redovisar nu kraftiga försäljningsökningar i sin e-handel.
Matsmart redovisar nu kraftiga försäljningsökningar i sin e-handel under coronaperioden och mest ökar försäljningen i Blekinge, Uppsala och Värmland.

Det är första gången antisvinn-företaget Matsmart redovisar data från sin försäljning och man gör det för att påvisa hur dess kunder ändrat köpmönster under coronapandemin. Matsmart redovisar en kraftig försäljningsökning över hela landet och konstaterar att ökningen är störst i Blekinge, Uppsala och Värmland.

I Stockholm – mest drabbad av covid-19 hittills – har försäljningen ökat med knappt 45 procent för Matsmart som däremot kan räkna hem över 50-procentiga ökningar i Blekinge och Uppsala.

– E-handeln fyller en bra funktion i år, när människor behöver begränsa sitt resande och sina sociala kontakter. Vi har också en bra position eftersom vi kan leverera över hela landet. Geografiskt gör vi ett bra jobb, men tyvärr når vi inte fram på samma sätt bland de äldre åldersgrupperna, säger Matsmarts marknadschef Sofia Syrén.

E-handeln bland kunder över 60 år har nämligen inte ökat i samma takt som i övriga åldersgrupper hos Matsmart. Kunderna under 20 står för den största ökningen, 78 procent, och sedan faller ökningen i storlek åldersgrupp för åldersgrupp uppåt.

Matsmart ska nu via en testpanel försöka reda ut varför ökningen inte är lika stor hos företagets äldre kunder.
– De indikationer vi fått via vår testpanel är att en del hittat lösningar via sina lokala handlare, eller via släktingar och vänner, för att undvika besök i butiker, säger Sofia Syrén.

– Det är jättebra. Men jag önskar att e-handeln hade kunnat göra ett bättre jobb just nu bland de målgrupper där vi just nu kan göra mest nytta. Därför startar vi nu kampanjen ”Hjälp en gammal kompis” som går ut på att uppmuntra till att hjälpa dem som man har i sin närhet och som är i riskgrupp, avslutar Sofia. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Satsar på camping och festival i sommar

Det smarta märket Stacky´s åker på turné i sommar och sätter upp ett stort antal campingplatser och festivaler som hållplatser på resan genom landet.

Solen, sangria och stränder lockar oss

Sol, sangria, stränder lockar oss när vi funderar på ett annat land att jobba ifrån. Inte konstigt att etta blir ett land på ”S”, alltså Spanien.

Greenfood initierar samarbete med Bower

Greenfood ska öka återvinningen med hjälp av Bower. Återvinningsappen ska göra att fler av Greenfoods förpackningar återvinns, hoppas parterna.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil