Valio mest hållbart för åttonde året i rad

Valio mest hållbart för åttonde året i rad
Valios koncernchef Annikka Hurme. Foto: Valio
Valio är Finlands mest hållbara varumärke, enligt Sustainable brand index. Ingen överraskning, kanske – det är åttonde året i rad man toppar listan.

Valio är Finlands mest hållbara varumärke, enligt Sustainable brand index. Ingen överraskning, kanske – det är åttonde året i rad man toppar listan.

I år blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland – igen. 
– Vi är oerhört stolta att för åttonde gången i rad väljas till Finlands mest hållbara varumärke, av konsumenterna. Det speciella året mitt under pandemin har visat oss, att god livsmedelssäkerhet och ett hållbart agerande är viktigare än någonsin, konstaterar Valios koncernchef Annikka Hurme.
– Vi är så glada att konsumenterna uppskattar arbetet bakom hälsosam och ansvarsfullt producerad mat – även i utmanande tider, tillägger hon.

– Det senaste året har varit utmanande för flera branscher, och många har varit tvungna att ändra om i sin verksamhet. Även hållbarhetens betydelse har ökat under pandemin. Livsmedelsindustrin har visat sin förmåga att fungera under extrema förhållanden, och dess viktiga samhällsroll syns också i studiens resultat, konstaterar Sustainable brand index grundare Erik Elvingsson Hedén.

– Vi känner till vår miljö och klimatpåverkan och minskar den aktivt med hjälp av kolbindande jordbruk, biogas från gödsel och andra utsläppsminskande åtgärder på gårdarna och i mejerierna. Samtidigt strävar vi hela tiden efter att förbättra djuromsorgen. Det viktigaste nu är att värna om hälsan och engagemanget hos Valios medarbetare, mjölkbönder och samarbetspartners, så att vi kan fortsätta arbeta för vårt ambitiösa mål att nå helt koldioxidneutral mjölk till 2035, avslutar Valios koncernchef Annikka Hurme.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil