Kritik mot plastpåseskatt

Riksdagen beslutade under onsdagen om den nya skatten på plastbärkassar och plastpåsar. Svensk handel och Svensk dagligvaruhandel upprepar nu sin tidigare kritik mot den nya punktskatten.

Svensk handel är liksom tidigare kritisk mot den nya skatten på plastbärkassar (3 kr) och på de mindre genomskinliga fruktpåsarna (30 öre) och kallar det ”symbolpolitik”.
– Det är beklagligt att handeln blir måltavla för regeringens förklädda gröna skattehöjning. Skatten på plastbärkassar är symbolpolitik som saknar miljönytta, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

En av punkterna i kritiken är att skatten inte är differentierad utan lika hög på de kassar som är gjorda av förnyelsebar eller återvunnen plast.
– Handelsföretagens engagemang för att ta fram miljövänliga påsar ignoreras helt. Hade regeringen menat allvar med sin miljöpolitik hade de istället valt att jobba tillsammans med handeln och premiera det aktiva arbete som hållbarhetsarbete som pågår, säger Mats Hedenström.

Lagstiftningen träder i kraft 1 mars, men själva skatten på plastbärkassar ska börja tas ut från 1 maj 2020.

Även Svensk dagligvaruhandel upprepar sin kritik mot riksdagens beslut om skatt på plastbärkassar och påsar.
– Dagens beslut i riksdagen sänder en olycklig signal till dagligvaruhandeln och de satsningar vi gör och har gjort på att ställa om plastförpackningar till att bli materialåtervinningsbara och fossilfria. Det som nu händer är att skatt införs på en produkt som handeln redan har fått in i det cirkulära systemet och gjort fossilfria, säger Svensk dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

KOMMER DU IHÅG?

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil