85 procent av oss e-handlade november

85 procent av oss e-handlade november
Foto: Mostphotos
Nya konsumtionsmönster plus corona. Resultatet? 85 procent av svenskarna e-handlade under november månad. Det är fler än någon månad tidigare.

Nya konsumtionsmönster plus corona. Resultatet? 85 procent av svenskarna e-handlade under november månad. Det är fler än någon månad tidigare.

Fler svenskar e-handlade under november 2020 än under någon tidigare månad, konstaterar Postnord i sin E-barometern för november.
Totalt växte e-handeln med 25 procent jämfört med november ifjol.

– Vi har länge trott att e-handeln kommer att nå nivåer där de allra flesta har e-handlat något den senaste månaden men vi trodde inte att det skulle ske så snabbt, konstaterar Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder som samtidigt konstaterar att november inte är en vanlig månad, framförallt utifrån Black friday-påhittet.

– Även förra året såg vi i november en högre e-handelsandel jämfört med resten av året. Att 85 procent av svenskarna har e-handlat är dock en nivå vi inte har registrerat förut och det hade sannolikt tagit två till tre normala år för att komma dit e-handeln är nu, spekulerar Teder.

Postnords rapport indikerar även att svenska konsumenter nu oroar sig mer både för att bli smittade av viruset och för de ekonomiska konsekvenserna för samhället.
I undersökningen säger 75 procent av de svarande att de oroar sig för sig egen eller sina anhörigas hälsa, på grund av coronapandemin.
Det är en nivå som inte uppmätts sedan i april, då samhällsspridningen av viruset började ta fart i Sverige, påpekar Postnord.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil