Sparar sju ton plast

Tunnare flaskor ska spara plast liksom slopade plastgafflar till nudlar när Axfood plastbantar. | Foto: Pressbild
En slopad plastgaffel till nudlar och tunnare flaskor för koncentrerad juice. Små ändringar, stora resultat. Axfood sparar drygt sju ton plast per år.

Genom att slopa plastgaffeln till en kopp med nudlar och byta till tunnare flaskor för koncentrerad lime- och citronjuice kan över sju ton plast sparas årligen.
Initiativen är en del av Axfoodfamiljens offensiva plan att banta 25 procent av all plast inom fem år.

Idén om att ta bort plastgaffeln till koppnudlarna från Axfoods eget varumärke Eldorado kom ursprungligen från en kund.
Där nudlar värms finns det som regel tillgång till bestick, vilket gör den medföljande plastgaffeln överflödig. Initiativet beräknas årligen spara cirka 2,4 ton plast.

–  Många gånger handlar det om att utmana tidigare lösningar och att tänka i nya banor. Vi fångar därför gärna upp förslag från såväl kunder som medarbetare, säger Karin Grönskog, förpackningsutvecklare hos Dagab.

Ett annat exempel på ett tips som resulterade i att flera ton plast kan sparas kom från en Axfood-medarbetare. Han reagerade på att de tråg med krossade tomater som levereras till butikerna var paketerade med ett onödigt lager plast.
Genom att ta bort det sparades flera ton plast samtidigt som ett onödigt arbetsmoment togs bort för medarbetarna i butikerna.

Genom att tunna ut plasten i flaskor för Garants koncentrerade citron- och limejuicer minskar plastanvändningen med 4,7 ton plast årligen.
I och med att flaskorna väger mindre går det inte heller åt lika mycket bränsle för att transportera dem. Dessutom är flaskorna numera tillverkade av återvunnen Pet-plast.

Att plastbanta är en del av Axfoods ambitiösa plaststrategi som antogs förra året. Mängden plast inom den egna verksamheten ska minska med 25 procent till 2025.
– För oss handlar det om rätt plast på rätt plats. Vi övergår gärna till andra material, men inte om plasten behövs för att skydda eller bevara maten, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil