Kritiserar handeln för dess kötterbjudanden

Anna Richert | Foto Saga Sandin
Världsnaturfonden riktar kritik mot dagligvaruhandelns erbjudanden på kött. De leder till ohållbar konsumtion, anser WWF.

Kampanjer på temat ”köp fler” leder till ohållbar konsumtion menar Världsnaturfonden.
Nu kritiserar WWF den svenska dagligvaruhandeln för dess kött kampanjer.

– Att handeln lockar kunder med erbjudanden på kött är ohållbart på så många vis. Det leder till att hållbarhetsmålen blir omöjliga att nå, och till att det nödvändiga skiftet till mer växtbaserat hindras, säger Anna Richert på WWF. 

Till grund för kritiken ligger en Superlist-undersökning, ett multinationellt forskningsprogram som drivs av tankesmedjan Questionmark. 

Tillsammans med WWF har de undersökt de fyra stora kedjornas köttkampanjer under sex veckor i augusti och september och konstaterat att varje vecka som undersöktes fanns det erbjudanden på köttprodukter, och två av tre erbjudanden på köttprodukter var flerköpserbjudanden.

Men WWF är inte helt emot att handeln kampanjar kött.
– I dessa tider med höga matpriser är vårt råd att äta mer växtbaserat och minska matsvinnet. Då har man utrymme för kött av högre kvalitet, när man väl äter det. Vi ser en tydlig öppning för mer certifierat naturbeteskött i butikerna, märkt med Svensk Sigill naturbeteskött. Om kött ska kampanjas så är det sådant kött vi vill se i reklambladen, säger Anna Richert.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil