Köpcentrum ligger lågt inför Black friday

Köpcentrum ligger lågt inför Black friday
Foto: Mostphotos

I Göteborg ligger flera köpcentrum lågt inför Black friday. Varken Nordstan eller Frölunda torg tänker annonsera för att locka fler kunder till sig.

Tidigare har flera affärskedjor endera hoppat av Black friday med tanke på smittorisken i år eller valt att ge ett erbjudande som sprider ut kundernas besök eller på annat sätt motverkar trängsel när den svarta fredagen ska genomföras.

Nu handlar det om köpcentra i Göteborg som ligger lågt för att inte få onödig och smittspridande trängsel.

Varken Nordstan eller Frölunda torg tänker annonsera för att locka fler kunder till sig när det är dags för den konstruerade köpdagen Black friday.

Köpcentrum tänker dessutom sätta in fler väktare för att undvika kundkoncentration.

– Vi hade planerat att annonsera och att ha öppet från 7 till 22. Vi har fattat ett nytt beslut och gör ingenting från centrumledningens sida som uppmanar till att komma att handla under Black friday. Däremot beslutar butikerna själva hur de ska göra, säger Ulrika Carlsson, vd för Nordstans samfällighet, till gp.se.

Frölunda torg annonserar heller inte men har gått en delvis annan väg genom att uppmana butikerna att förlänga öppettiderna för att sprida ut besökarna mer.

– Vi har säkrat upp så mycket vi kan. Vi är till och med covid-19-certifierade, vilket innebär att sprita, ta bort vissa möbler och försöka göra så att folk verkligen håller sin sociala distansering. Vi sätter också in extra mycket vakter under Black friday, säger Anders Strand, centrumchef för Frölunda torg till gp.se.

– Den viktigaste aspekten är hur man ska hantera antalet besökare i butik, och där har vi skickat ut information till våra hyresgäster. Blir det för många så måste man agera, antingen genom att ha dedikerad personal till det eller att hyra in väktare, säger Anders Strand.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Löneavtal klart hos Coop till 2023

Löneavtal klart hos Coop till 2023

Det blir löneökningar på totalt 1 354 kr för avtalsperioden och mest till de som tjänar minst när nu Handels förhandlat färdigt för Coops anställda.

Scan och Foodora i julsamarbete

Scan och Foodora i julsamarbete

Foodora och Scan inleder ett samarbete i Stockholm vid jul där man erbjuder stockholmarna en matkasse med leverans under samma dag och inom en timme.

Mycorena vinner Utstickarpriset

Mycorena vinner Utstickarpriset

När Polarbröd för nionde året delar ut Utstickarpriset går det till startupen Mycorena för en metod att tillverka svampprotein av livsmedelsrester.

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Fransk kedja vill sälja nyttigt här

Franska kedjan Monoprix söker sig utomlands och vill bland annat etablera sig i Sverige och sälja bland annat hälsosamma och hållbara livsmedel.

Var tredje planerar färre julklappar

Var tredje planerar färre julklappar

32 procent av dem som svarat i en ny undersökning tänker köpa färre julklappar än tidigare – och fler kvinnor kan tänka sig ge bort begagnat.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.