6 av 10 är kritiska till att företag minskar sitt engagemang i HBTQI- och inkluderingsfrågor
Företags satsningar på mångfald och inkludering minskar globalt, en utveckling som möts av kritik från svenska folket. Enligt årets ”Alltid Öppna”-rapport, framtagen i samarbete med Regnbågsfonden, tycker 61 procent av svenskarna att det är negativt när företag drar ned eller avslutar sitt arbete med jämställdhet och HBTQI-frågor. Endast 14 procent ser positivt på en sådan tillbakagång, varav 9 procent svarar att det är mycket bra.
En öppen inställning är avgörande
Ulrika Westerlund, styrelseledamot i Regnbågsfonden, menar att företagens roll är fortsatt viktig:
Utvecklingen vi har sett globalt, särskilt med USA:s enorma inflytande över hur människor förstår världen, är tydlig. Därför har det aldrig förr varit viktigare för företag att stå upp för mångfald och inkludering. Alla har vi någon form av närhet till HBTQI-communityn, vare sig det är via vänner, familj eller bekanta.

Äldre och kvinnor mest kritiska
Statistiken visar att äldre svenskar (65–79 år) är mest kritiska till minskade mångfaldsinsatser: 59 procent anser att det är dåligt. Bland yngre (18–29 år) tycker däremot 20 procent att det är bra när företag prioriterar ned arbetet med HBTQI-frågor. Kvinnor visar starkare stöd för fortsatt inkludering än män; bara 6 procent av kvinnorna ser positivt på mindre satsningar jämfört med 23 procent av männen.

Arbetsplatser halkar efter
I förra årets rapport uppgav 51 procent att det är viktigt att arbetsgivare har en inkluderingspolicy, men endast 33 procent svarade att deras arbetsplats faktiskt arbetar aktivt mot diskriminering av HBTQI-personer. Samtidigt uttrycker flera röster i årets rapport oro över att företag överger sitt ansvar när det gäller att skapa trygga och öppna miljöer för alla medarbetare.