Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vill revolutionera färdigmat

Färsk färdigmat växer i dagligvaruhandeln. Det blir ett alltmer populärt alternativ till hemlagat och nu vill Micvac lansera en förpackningslösning som ger den lång hållbarhet.

Andelen matpengar vi lägger utanför hemmet har på relativt få år ökat från 21 till 28 procent av den totala kostnaden.
Dagligvaruhandelns motdrag är att satsa på mer färdigmat och nya måltidslösningar i butik.

Där kommer förpackningar och produktionsteknik in i bilden.
Nu vill Micvac slå ett slag för sin produktionsteknik och förpackningslösning som enligt företaget ger upp till 30-60 dagars hållbarhet utan konserveringsmedel.

Den vanliga metod som idag används vid tillverkning av färsk färdigmat ger en hållbarhet på 5-10 dagar.
Micvacs system att producera innebär ett helt nytt sätt, menar företaget.

– Maten läggs, oftast rå, i sin förpackning och tillagas och pastöriseras snabb. I slutet av processen bildas ett naturligt vakuum och syret tas bort. Resultatet blir god mat som håller i upp till 30–60 dagar utan konserveringsmedel, säger Michael Bogdanski, vd på Micvac.

– Kategorin är en av de snabbast växande inom svensk dagligvaruhandel och ökar med 15–20 procent per år. Konsumenterna vill ha enkelheten med färdigrätter men inte till bekostnad av smaken.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch