Nätjulklappar för 10,6 miljarder

Nätjulklappar för 10,6 miljarder
Foto: Mostphotos
Enligt Postnord planerar svenska konsumenter att e-handla julklappar till ett belopp av cirka 10,6 miljarder kr. Det är 26 procent högre än 2019.

Enligt Postnord planerar svenska konsumenter att e-handla julklappar till ett belopp av cirka 10,6 miljarder kr. Det är 26 procent högre än 2019.

62 procent av de svenska konsumenterna planerar att köpa minst en julklapp på nätet och det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 10,6 miljarder. Det är en ökning med 26 procent jämfört med ifjol. Detta enligt Postnords rapport E-barometern Q3.

E-barometern Q3 sammanfattar e-handeln under det tredje kvartalet och visar återigen på en historiskt hög tillväxt, närmare bestämt 39 procent mer än samma period 2019.

Rapporten undersöker också hur företag och konsumenter ser på den kommande julhandeln, som inleds med Black Friday.

Så många som 43 procent av e-handelsföretagen tror på en hög tillväxt (över 10 %) i försäljningen av julklappar i år.

– Julklappshandeln på nätet kommer slå nya rekord, det kan vi med stor säkerhet säga. Och det är alltså trots att svenskarna totalt sett uppger att de kommer köpa något färre julklappar. Förflyttningen till nätet, från den fysiska julklappshandeln, är enorm. Det är samma effekt som vi generellt har sett i detaljhandeln under 2020, på grund av pandemin, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker hos Postnord.

Black Friday inträffar i år den 27 november och 33 procent av konsumenterna planerar att handla något, varav hälften (16 procent) ska passa på att köpa julklappar.

De vanligaste produktkategorierna att handla från i anslutning till Black Friday är hemelektronik, följt av kläder och skor.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil