Lanserar sitt första AR-spel

Test i tre butiker hos Coop och så här kan det se ut när receptjakten är i full gång där. | Foto: Pressbild
Coop är först ut med ett Augmented reality-spel, AR-spel, i butik. Efter en tids utveckling startar nu en pilot med spelet i tre utvalda butiker.

Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen, skriver man i en pressrelease.

Efter en tids utvecklingsarbete, och inom ramen för Coops utvecklingsplattform Testlabbet, är det nu möjligt för allmänheten att testa AR-spelet Receptjakt med Peppy Pals.
AR-spelet kan spelas av både vuxna och barn från och med idag i Stora Coop Tumba och i Stora Coop Bromma samt inom kort hos Stora Coop Åkersberga.
Genom att använda Augmented Reality skapas känslan av att Peppy Pals karaktärerna följer med användaren i butiken. Om testet slår väl ut är målsättningen att erbjuda AR-upplevelsen i fler butiker och nå fler kunder, meddelar Coop.

– Det här är en kundupplevelse som vi tror på, där vi skapar ett äventyr som både vuxna och barn kommer att uppskatta. Vi tar kundupplevelsen till nästa nivå och bjuder in hela familjen för att skapa mer matglädje i vardagen, säger Henrik Staaf som är digital produktchef hos Coop.

I den nyutvecklade appen kan barn och vuxna ta hjälp av Peppy Pals karaktärer för att plocka ihop ingredienser som behövs för den middag eller efterrätt de valt. Jakten efter ingredienser tar användaren till olika delar av butiken och man kan välja mellan ett antal recept som kommer från Coops provkök. Recepten i spelet byts ut varje vecka.

AR-spelet Receptjakt med Peppy Pals kan laddas ner via Apples Appstore och inom kort även via Google Play för Android. AR-läget i appen kommer endast vara tillgängligt i de tre utvalda pilotbutikerna. Man kan däremot använda inköpslistorna och recepten i spelet i alla Coops butiker.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil