Milstolpe nådd för matsvinns-samarbete

Foto Pressbild
Coop och Too Good To Go har nått en milstolpe i sitt samarbete där man sedan hösten 2020 har ”räddat” över 100 000 kassar mat.

Hösten 2020 inledde Coop ett samarbete med Too Good To Go för att minska matsvinnet. Nu har över 100 000 kassar räddats.
– Vi känner oerhörd stolthet över samarbetet med Too Good To Go, våra engagerade medarbetare samt våra kunder. Intresset för minskat matsvinn fortsätter att öka dag för dag och vi räddar numera över 15 000 matkassar per månad, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef hos Coop Sverige.

Genom samarbetet med maträddarappen Too Good To Go kan kunder hos Coop köpa mat som riskerar att bli svinn till rabatterat pris, samtidigt som Coop fått ett verktyg ytterligare för att minska matsvinnet.

Coop har även vidareutvecklat matsvinnsarbetet lokalt, som till exempel Mia ”Kock-Mia” Magnusson, Coop Värmlands hållbarhetsinspiratör som delar med sig av tips och råd om hur man räddar mat som annars skulle kastas i soptunnan.

På Stora Coop i Visby har det tagits fram särskilda brödmattor i brödhyllorna för att visa att dessa inte kan vara fyllda till brädden dygnet runt – något som minskat brödsvinnet med 45 procent.

Totalt har 136 Coop-butiker anslutit sig för att rädda mat i samarbete med Too Good To Go. Till och med juni 2023 har 108 521 kassar räddats, vilket betyder att 271 ton Co2e har undvikits från att släppas ut i onödan.

– De kreativa matkassarna är win-win för både butiker, kunder och miljön, säger Mattis Bergquist.
– Maten som räddas är det inget fel på, det kan snarare handla om skönhetsfel eller att bäst före-datum precis passerat eller är på väg att gå ut, konstaterar han.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil