Nya grepp har räddat 100 ton Willys-bröd

Willys rapporterar om nya grepp för att minska matsvinnet när det gäller bröd. Hittills har greppen räddat 100 ton bröd från soptunnan, skriver man.

Bröd är en av de största matsvinnsbovarna i hemmen, men också i matbutikerna, konstaterar Willys som säger sig därför ha tagit upp kampen mot brödsvinnet genom att sälja ut och prissänka bröd med kort datum, vilket enbart under 2021 räddat 100 ton bröd från soptunnan. 

Nu gör Willys en ny offensiv för att minska mängden bröd som slängs genom att få fler kunder att upptäcka de svinnsmarta klippen i brödavdelningen.
Genom att sälja ut dagsfärskt bröd på kvällen och prissänka bröd med kort datum vill Willys försöka minska svinnet och inspirera sina kunder att tänka annorlunda om matsvinn. 
Initiativet har blivit mycket uppskattat och har på bara ett år räddat över 100 ton från att slängas.

Willys satsar vidare på att minska matsvinnet på brödsidan ytterligare. | Foto: Pressbild

Nu lanserar Willys ett nytt koncept för utförsäljning av bröd som bakas i butiken. Med ny inredning, gröna påsar och tydliga prissänkningsetiketter lyfts det butiksbakade brödet ut från den vanliga brödavdelningen och exponeras i tydliga, svinnsmarta hyllor.

I testbutikerna har resultatet blivit mycket bra, och svinnet har minskat med i genomsnitt 20 procent. När konceptet nu rullas ut till alla Willys butiker finns det potential att minska svinnet med ytterligare cirka 140 ton under 2022.

– Att så många köper det prissänkta brödet visar att matsvinn är en fråga som engagerar. Det är många som kan tänka sig att vara med och ta tillvara på mat som annars riskerar att slängas, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig på Willys.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil