Mycket ekologisk mat på årets julbord

Mycket ekologisk mat på årets julbord
Foto: Mostphotos
I en ny undersökning säger många av de svarande att de tycker att det är viktigt att julmaten är ekologisk och att man tänker på miljön vid julköpen.

I en ny undersökning säger många av de svarande att de tycker att det är viktigt att julmaten är ekologisk och att man tänker på miljön vid julköpen.

Det dräller av opinionsundersökningar och alla talar om vad ”svenskarna” tycker.
Av någon underlig anledning är det nästan alltid dessutom så att de svar som redovisas är i enlighet med åsikterna hos den som beställt undersökningen.

Detta gäller även Naturskyddsföreningens nya undersökning. Där har 1 067 slumpmässigt utvalda svenskar svarat vad de tycker och det visar sig då att mer än hälften av de som svarat tycker att det är viktigt att julmaten är ekonomisk.
Dessutom tycker nästan hälften av samma slumpmässiga urval att det är viktigt att köpa julklappar som inte är negativa för miljö och klimat.

– Ekologiskt producerad mat är en viktig del i den gröna omställning som just nu pågår. Det är därför glädjande att över hälften av Sveriges befolkning vill ha ekologisk mat på julbordet, är den stora slutsats Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén anser sig kunna dra av det lilla underlaget.

Undersökningen visar att ekologisk mat är viktigast bland de kvinnor som svarat – 58 procent – och att 47 procent av de svarande tycker att det är mycket viktigt eller viktigt att klapparna inte är negativa för klimat och natur.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil