Nu startar Kulturmatkassen

Hur mycket kulturhistoria finns det i din matbutik? Det ska vi få reda på med hjälp av Kulturmatkassen men framförallt med stöd av svenska folket.

Allåkerbär, Svecia, spettekaka, hel salt sill, Gustafskorv, Suovas, svagdricka och kalvdans har alla en sak gemensamt – det är matvaror med kulturhistoria., menar Kålrotsakademien.
Den genomför nu projektet ”Kulturmatkassen”, en inventering över hela landet för att se vilken butik som har flest livsmedel med kulturhistoriska rötter.

Den 15 oktober och en månad framåt pågår inventeringen av Kulturmatkassen.
Hela svenska folket är inbjudet att hjälpa till att undersöka utbudet av kulturmatvaror i matbutikerna.

– Mat är som bekant mycket mera än enbart näringsämnen, kalorier och koldioxidekvivalenter, maten är också ett av de viktigaste uttrycken för vår kultur, säger Hans Naess i Kålrotsakademin.
– Vi vill genom Kulturmatkassen rikta strålkastarna på dessa livsmedel som är resultatet av ett samspel mellan natur och kultur, mellan platsens jordbundna förutsättningar och människans arbete, fortsätter han.

– Kulturmatkassen är motsatsen till den utslätade och globaliserade maten. Den vill i stället lyfta fram matvaror med kulturhistoriska rötter för att på det viset främja den gastronomiska mångfalden och därmed också den biologiska mångfalden. Det finns ett direkt samband mellan naturen och våra tallrikar, påpekar Hans Naess.

– Inventeringen är tänkt att ske en gång om året och ge en bild av vilka matvaror som är mest sällsynta och därmed också hotade. Vi kommer även att utse en vinnare, nämligen den butik som har de bredaste utbudet av kulturhistoriskt viktiga livsmedel, säger Martin Ragnar, sekreterare i akademien.

Kulturmatkassen har arbetats fram inom ramen av ett EU-projekt och 2017 gjordes en första inventering för att utveckla metoden.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil