Nya kategorier i Svenska Designpriset

Jens Østgaard, vd för Svenska Designpriset | Foto Kasper Bröns
Svenska Designpriset, Sveriges främsta tävling inom grafisk design, firar sitt 20-årsjubileum med nya initiativ för att öka mångfalden inom designbranschen. Årets tävling introducerar tre nya kategorier för att inkludera fler aktörer och reflektera den dynamiska utvecklingen inom design.

En av de mest framträdande förändringarna är tillägget av två nya kategorier inom den breda klassen ”Grafisk Identitet”: ”Grafisk Identitet Light” och ”Grafisk Identitet – Redesign Light”. Dessa kategorier riktar sig särskilt till små företag och organisationer och syftar till att göra tävlingen mer tillgänglig för alla som arbetar med grafisk design i Sverige.

Projektledaren för Svenska Designpriset, Anna-Clara Ander, kommenterade initiativet: ”De nya kategorierna har växt fram utifrån önskemål från våra tävlande och de öppnar upp för fler att delta i det Svenska Designpriset. Vi vill hylla och uppmärksamma en större mångfald som jobbar med hantverk inom grafisk design.”

Den tredje nya kategorin är ”Heldigital – eHandel B2B”, som erkänner den ökande betydelsen av e-handel och tar hänsyn till den specifika utmaningen att utforma digitala plattformar för affärs-till-affärs-transaktioner. Jens Østgaard, vd för Svenska Designpriset, understryker betydelsen av att spegla den snabbt föränderliga designmiljön: ”I och med att e-handeln har vuxit så mycket behöver vi spegla projekten som pågår hos byråerna.”

Dessa nya kategorier kompletterar de befintliga 30 kategorierna och markerar en viktig utveckling för Svenska Designpriset. Anmälan till tävlingen är öppen fram till den 14 juni, och vinnarna kommer att presenteras vid en ceremoni senare under året.

Svenska Designpriset, som instiftades år 2005, har sedan dess varit en ledande plattform för att främja och hylla svensk design. Genom att kontinuerligt utveckla och anpassa sig till branschens behov, fortsätter Svenska Designpriset att vara en banbrytande kraft inom den svenska designvärlden.

Mer information om tävlingen finns här

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil