Återhämtning nu för sko- och klädhandeln

Återhämtning nu för sko- och klädhandeln
Det går bra just nu för modehandeln som återhämtar sig starkt. Foto: Pressbild Svensk handel
Kläd- och skohandeln i Sverige fortsätter att återhämta sig efter pandeminedgången och visar goda siffror för juni, konstaterar Svensk handel.

Kläd- och skohandeln i Sverige fortsätter att återhämta sig efter pandeminedgången och visar goda siffror för juni, konstaterar Svensk handel.

Svensk handels stilindex för juni 2021 visar att kläd-och skohandeln fortsätter att återhämta sig efter den stora nedgången under pandemin.
Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 19,4 procent i juni jämfört med samma månad föregående år.

Även skoförsäljningen visar positiva siffror, med en ökning på 26,4 procent.
Jämfört med 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 3,5 respektive 21,1 procent.

– Äntligen börjar optimismen återvända till sko- och klädhandeln. Efter över ett år av drastiskt fallande försäljning ser vi nu en återhämtning på bred front, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef hos Svensk handel.

– Det är alltjämt en bra bit kvar innan modehandeln kommer tillbaka till ett läge likt före pandemin, men utvecklingstendenserna är tydliga. De lättade restriktionerna och en framgångsrik vaccinering av befolkningen har starkt bidragit till återhämtningen. Sol och sommar har säkert också fått kunderna på gott humör och bidragit till att många nu passat på att förnya garderoben, konstaterar Hedenström.

– Sommarmånaderna är särskilt betydelsefulla för många av våra medlemmar, inte minst i de delar av landet där turismen är särskilt tongivande. Det är glädjande att svenskarna väljer att resa runt och semestra i alla delar av landet. Det är dock oroväckande att vi får ännu en sommar utan den, inte minst för storstäderna, viktiga utländska turismen. Vi måste åter öppna upp mellan våra länder och där är naturligtvis gränsen mot Norge extra viktig för oss.

– Det är av stor betydelse att samhället fortsätter att öppna upp, att kvarvarande restriktioner avvecklas och att vi efter sommarsemestern återgår till arbetet även rent fysiskt. Vi behöver få tillbaka människorna till stadskärnorna igen, avslutar Mats Hedenström.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil