122 sökte pengar hos Lidl

122 ansökningar och nu har 8 gått till sist rundan hos Lidl i utlysningen ”Hållbarhetsakuten”. | Foto: Pressbild Lidl
122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Lidl gick tidigare i år ut med ”Hållbarhetsakuten”, årets tema från Lidl future initiatives där möjlighet gavs att söka finansiering ur de elva miljoner kronor Lidl erbjöd.
Pengarna kommer ur en tidigare prishöjning på plastpåsar Lidls kunder köpt när de handlat.

122 ansökningar kom alltså in till Hållbarhetskuten och nu har åtta av dem gått till final.

– Vi är otroligt glada över de många projekt som sökt stöd. Som livsmedelsföretag är vi en del av det som branschen står inför och genom Hållbarhetsakuten kan vi tillsammans bidra med lösningar som snabbt ger fler möjligheten att leva och äta mer sunt och hållbart, sammanfattar Lidls Sverigechef Johan Augustsson.

Finalisterna har granskats av en panel bestående av fem experter inom kunskapsområden kring hållbarhet.
De åtta finalisterna ska nu presentera sina projekt muntligt för Lidls jury 19 november och dagen därpå offentliggörs vinnaren eller vinnarna.

Fakta/Rubriker på de åtta Lidl-finalisterna bland projekten
"Klimatsmart certifiering av kollagring i marken" – Inkonova.
"Dax för brax – fiske som gynnar Östersjön" – Race for the Baltic.
"Konkret cirkulärt livsmedelssystem" – Renahav Sverige.
"Boost – en bönbaserad ost" – forskningsinstitutet Rise.
"Naturbeteskött med virtuella stängsel" – Rise.
"Svinn-labb" – Rädda barnen.
"Hållbar livsmedelsproduktion med frövitalisering" – Robust seed technology A&F.
"Ätbar matförpackning av biomaterial för minskat matsvinn" – Saveggy och
Lunds universitet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil