”OB-ersättning värd sex miljarder”

Handelsanställdas förbund vill modernisera OB-ersättningen i handeln och lade inför avtalsrörelsen denna onsdag fram en ny rapport om hur viktig en reformerad OB-ersättning är.

Handelsanställdas förbund släppte onsdag en rapport om OB-ersättningen och om hur man vill modernisera den.

– Något de flesta känner till är att OB-ersättningen är bra i detaljhandeln. Nu vill vi visa hur stor betydelse den har för inkomsten för anställda och dessutom skingra några myter, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handels.

Värdet av OB-ersättningen är för handelsanställda sex miljarder kronor över ett år.

– Det kanske är svårt att få grepp om hur mycket sex miljarder kronor är för kollektivet anställda i handeln. Men det motsvarar 32 semesterdagar. Det är alltså mycket stora värden, och en stor del av handelsanställdas inkomster, säger Stefan Carlén, chefsekonom för Handels och författare till rapporten.

– Ersättningarna är relativt jämnt fördelade över ålder och anställningstid. Anställda mellan 18 och 24 år får minst OB-ersättning, alltså tvärt emot bilden som sprids, fortsätter Stefan Carlén.

När OB-ersättningen kom till var det för att kompensera handelsanställda för de sämre arbetsförhållanden som kvälls- och helgarbete innebar när affärstidslagen avskaffades.

– De som arbetar tidiga morgnar, sena kvällar och helger offrar något. De arbetar när de flesta andra är lediga, de offrar tid med familj eller nöjen. Det är problem med att få barnomsorg, kollektivtrafiken kan vara bristfällig, att inte komma hem innan barnen lägger sig. Få ifrågasätter skifttillägg, jourtillägg eller risktillägg, men OB-ersättningarna i handeln får vi försvara med näbbar och klor, säger Susanna Gideonsson.

– Historien är en sak, nu vill vi modernisera OB-ersättningen. Tiotusentals människor i handeln arbetar på julafton, påskafton och nyårsafton utan extra ersättning innan klockan 12. Dagar som de allra flesta ser som obekväm arbetstid. De som arbetar dessa tider måste självklart få en schysst ersättning, säger Susanna Gideonsson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil