Fortfarande svårt för små

Dagligvaruhandelns stora företag och koncerner var snabbt ute i coronakrisens linda med att öppna för nya, lokala producenter inom livsmedel, men det är svårt att nå ut. | Foto av Bulat Silvia

Dagligvaruhandelns stora företag och koncerner var snabbt ute i coronakrisens linda med att öppna för nya, lokala producenter inom livsmedel.
Dessa kom snabbt i kläm när deras kunder, ofta lokala restauranger och handlare, fick stopp i maskineriet under pandemin.

Kajsa Leander, grundare av Berga bruk som producerar ekologiska äppeldrycker, var en av de som stod bakom ett tidigt upprop om att små producenter behövde ett stöd snabbt för att klara sig.
Ica, Axfood och Lidl tillhör dem som snabbt sade sig vara villiga men det har inte blivit fullödigt, säger nu Kajsa Leander till di.se.

– De goda avsikterna finns där men vi behöver nå fram hela vägen till konsument i mycket större utsträckning. Att få ett artikelnummer är ett bra första steg, men produkterna behöver också lyftas fram i hyllorna, menar Leander.

Kajsa Leander har som en av initiativtagarna till uppropet varit med och följt upp resultatet och frågat småproducenter om de märker någon skillnad.
Av de 43 bolag som svarat säger 5 av dagligvarujättarnas öppna dörrar bidragit till nya möjligheter till försäljning för dem.

– Även om det är ett begränsat antal företag som svarat, så är det min uppfattning att många delar min bild att mycket mer kan göras. Det finns goda exempel på butiker som skapat särskilda hyllor och torg där de småskaliga produkterna lyfts fram och då får de också en chans att sälja, säger Leander till di.se.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

264 miljoner euro till Arla-bönderna

264 miljoner euro till Arla-bönderna

Arlas representantskap röstade i veckan ja tillförslaget om en efterlikvid på 17,6 öre per kilo mjölk till alla Arlabönder, totalt 264 miljoner euro.

Nu har Clas Ohlson öppnat nya i Ingelsta

Nu har Clas Ohlson öppnat nya i Ingelsta

Torsdag 25 februari – inte bara lönedag för många utan även dagen då Clas Ohlson öppnade sin nya butik i Norrköping, mer exakt i Ingelsta köpcentrum.

Studenter inte så heta på ekologiskt

Studenter inte så heta på ekologiskt

Närmast är inte lika viktigt längre – och rabatter på kött är viktigare än ekologiskt. Mecenat som undersökt mer om hur studenters köpvanor rör sig.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.