Fortfarande svårt för små

Dagligvaruhandelns stora företag och koncerner var snabbt ute i coronakrisens linda med att öppna för nya, lokala producenter inom livsmedel, men det är svårt att nå ut. | Foto av Bulat Silvia
Dagligvarubranschen har erbjudit plats för nya, lokala leverantörer under coronakrisen men nu säger flera att det ändå är svårt att nå hela vägen fram.

Dagligvaruhandelns stora företag och koncerner var snabbt ute i coronakrisens linda med att öppna för nya, lokala producenter inom livsmedel.
Dessa kom snabbt i kläm när deras kunder, ofta lokala restauranger och handlare, fick stopp i maskineriet under pandemin.

Kajsa Leander, grundare av Berga bruk som producerar ekologiska äppeldrycker, var en av de som stod bakom ett tidigt upprop om att små producenter behövde ett stöd snabbt för att klara sig.
Ica, Axfood och Lidl tillhör dem som snabbt sade sig vara villiga men det har inte blivit fullödigt, säger nu Kajsa Leander till di.se.

– De goda avsikterna finns där men vi behöver nå fram hela vägen till konsument i mycket större utsträckning. Att få ett artikelnummer är ett bra första steg, men produkterna behöver också lyftas fram i hyllorna, menar Leander.

Kajsa Leander har som en av initiativtagarna till uppropet varit med och följt upp resultatet och frågat småproducenter om de märker någon skillnad.
Av de 43 bolag som svarat säger 5 av dagligvarujättarnas öppna dörrar bidragit till nya möjligheter till försäljning för dem.

– Även om det är ett begränsat antal företag som svarat, så är det min uppfattning att många delar min bild att mycket mer kan göras. Det finns goda exempel på butiker som skapat särskilda hyllor och torg där de småskaliga produkterna lyfts fram och då får de också en chans att sälja, säger Leander till di.se.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil