Ölburkar är konst idag – inte minst i Göteborg

Ölburkar är konst idag – inte minst i Göteborg
Foto: Mostphotos
Det var en burk med enkel logotype. Idag har ölburkar blivit designobjekt. Inte minst går mikrobryggerierna i spetsen för hajpningen av ölburkarna.

Det var en burk med enkel logotype. Idag har ölburkar blivit designobjekt. Inte minst går mikrobryggerierna i spetsen för hajpningen av ölburkarna.

Tuborgs mellanölsburkar med de två tecknade snubbarna där den ene har en korv i en fågelbur och frågan är hvornaer en Tuborg smakar bäst och svaret är ”Hvergang”, var förstås först.
Annars har väl inte ölburkar varit mycket till konstverk särskilt länge, ärligt talat.

Men nu söker alltfler bryggerier egna formgivare som skapar konstnärliga öletiketter och hjälper framförallt mindre och uppåtsträvande mikrobryggerier att bygga och bygga på varumärken den vägen.

G-P har gjort ett reportage om saken och bland annat träffat designers bakom ölloggor och burkar.

– Ölbranschen är ny för mig, men det känns som att den har mycket gemensamt med indiemusikindustrin, säger Alexander Palmestål, inhousedesigner på O/O brewing till gp.se.

– När jag växte upp drömde jag om att göra skiv- eller bokomslag. I stället hamnade jag mer inom reklam, men det känns som att jag genom ölen har tagit en bakväg och gjort något som folk kanske tittar på lite på samma sätt som när man håller i ett skivomslag medan man lyssnar, säger Neale Payling som formger nästan alla öl hos Stigbergets bryggeri, i samma reportage.

Göteborg är ganska mycket av föregångare på området men det finns en enkel förklaring då staden idag har så mycket som 34 hantverksbryggerier.
Flera av dem har profilerat sig starkt och slagit igenom brett som Oceanbryggeriet, Stigbergets och andra.
Nu kan de dessutom se till att profilera sig i sektorn varumärkesbyggande den kulturella vägen också…

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil