Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen är framtiden. Här är några trender.

De kommande 10 åren är avgörande om vi ska undvika en klimatkatastrof, enligt många forskare. År 2030 når vi slutpunkten för FN:s globala hållbarhetsmål. Maten som produceras och konsumeras står för en tredjedel av utsläppen i Sverige. Allt detta kommer att påverka hur vi äter i framtiden.

Allt fler svenskar äter mer växtbaserad mat. En undersökning Orkla genomförde i höstas visar att tre av tio försöker äta mindre kött för klimatets skull.

Redan nu ser vi en uppsjö av olika typer av växtbaserade produkter. Under 20-talet kommer variationen av växtbaserade produkter breddas till både nya produktområden och nya proteiner. 

Konsumenterna efterfrågar fler alternativ till soja och det görs mycket spännande forskning på området. Både på danska och svenska universitet experimenteras det med att tillverka livsmedel från gräs. Om tio år kommer vi tveklöst äta mat gjort på fler och mer annorlunda råvaror mot idag.

Vegansk ost har hittills haft varken den smak eller konsistens som konsumenterna förväntar sig. Men nu håller det på att förändras. Det går att göra vegansk ost av blomkål, kikärtor, ris, nötter och frön. I USA kommer allt fler hippa ostmärken, gärna baserade i Brooklyn.

Att pickla, det vill säga lägga in saker, är ett enkelt sätt att ta hand om sina rester som kan varieras i all oändlighet. Många svenskar har nog testat att pickla in rödlök, men man kan även pickla morötter, rättika, kål eller gurka som börjar bli mjuk. 20-talet kommer att kännetecknas av svinnsmartare matlagning.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch