Nu är Green weeks här igen med storsatsning

Nu är Green weeks här igen med storsatsning
Bild: Pressbild Matsmart
Nu har e-handlaren Matsmart startat initiativet Green weeks igen. Nu ska 300 ton mat och konsumentprodukter säljas, 50 procent mer än förra året.

Nu har e-handlaren Matsmart startat initiativet Green weeks igen. Nu ska 300 ton mat och konsumentprodukter säljas, 50 procent mer än förra året.

16 november startade e-handeln Matsmarts cirkulära alternativ till Black friday, Green weeks.

I samarbete med fler än 30 procenter ska man se till att 300 ton mat och konsumentprodukter säljs istället för att bli svinn, 50 procent mer än förra året.

– Green Weeks handlar om att fynda hållbart, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef på Matsmart.

– Den här kampanjen har skapats som ett cirkulärt alternativ till Black friday. Cirkulärt handlar om att ta tillvara de resurser vi har, återanvända och minimera svinn. Vi hoppas att folk ska tycka att det känns härligt att göra klipp som också är hållbara, fortsätter hon.

Liksom förra året är syftet med dessa två veckor att rädda maximalt med mat från att bli svinn. Producenterna som deltar i kampanjen har gjort en “från topp till tå” rensning av sina lager för att hitta varor som behöver räddas.

Gemensamt för alla producenter som deltar i Green Weeks är att de jobbar aktivt med tydliga mål för att minska sitt svinn, något som är helt centralt i omställningen till cirkulärt. Totalt omfattar kampanjen över 200 olika produkter från varumärkena nedan.

– Hållbarhet står högt på dagordningen hos oss på Orkla. Vi vill ta vår del av ansvaret och bidra till att lösa de globala hälso- och hållbarhetsutmaningarna, ett sätt för oss att göra det är att samarbeta med Matsmart, säger Anders Nyström på Orkla care som deltar i initiativet.

Green weeks pågår mellan den 16 och den 29 november. Och målet är alltså att sälja 300 ton mat och konsumentprodukter.

– 300 ton är ett tufft mål, men inte omöjligt. Det kommer att vara riktigt bra priser och det är många spännande produkter, avslutar Josefin.

Fakta/Producenterna som deltar i Green weeks 2020
Active care, After eight, Björnekulla, Cloetta, Del monte, Dr Oetker, Ehrmann, Fazer, Friggs, Frk Anna, Go green, Grumme, Heinz, Honest, Knorr, Kung Markatta, Kungsörnen, Love beauty & planet, Löfbergs, Marabou, Möller, Nestlé, Nutrilett, OLW, Ramlösa, Saltå kvarn, Schär, Semper, Star nutrition, Urtekram, Zeta, Zeroh!

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Snacksa med GØL truffle och parmesan

GØL Salami snacks är en favorit hos många, då snacksen passar till så många olika tillfällen. Oermotståndligt goda både som ett mellanmål i farten eller

Inga skolungdomar släpps in skoltid

Skolungdomar är inte längre välkomna hos Coop i Bengtsfors efter återkommande snatterier. Butikens ledning ser sig nödgad att ta beslutet.

Arla räddar tre ton mat om dagen

Arla har räddat närmare 1 800 ton mat sedan början av 2021 och inför Internationella matsvinnsdagen vill man nu sporra fler att minska svinnet.

Svenska kaffekedjan Fogarolli prisad

Fogarolli har tilldelats ”Special Award for Resilience” vid European Franchise Awards 2022, ett av fem priser som delades ut under galan i Bryssel.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil