Systembolaget säljer mer nu

Andra kvartalet 2020 var försäljningsvolymen hos Systembolaget 160,2 miljoner liter och vinsten uppgick till 169 miljoner kr.
Försäljningsvolymen har ökat med 15 procent hos Systembolaget andra kvartalet 2020. Alla varugrupper ökar försäljningsmässigt – utom alkoholfritt.

Andra kvartalet 2020 var försäljningsvolymen hos Systembolaget 160,2 miljoner liter och vinsten uppgick till 169 miljoner kr, enligt dagens pressmeddelande.
Motsvarande period förra året slutade med en förlust på 5 miljoner kr.

– Ökningen kan till stor del förklaras av att Systembolagets andel av den totala anskaffningen ökar till följd av att andra inköpskanaler såsom resandeinförsel och restauranger och barer varit kraftigt begränsade på grund av covid-19, menar företagets ekonomidirektör Charlotte Hansson.

Företaget säger även ett annat kundbeteende under pandemin där kunderna fördelar sig mer jämnt undre veckodagarna.
Att alla varugrupper utom alkoholfritt ökar förklarar man med att vi nu haft färre sammankomster där människor träffats i grupp och där alkoholfria alternativt skulle ha erbjudits.

– Sprit ökade med 18 procent (1,7 miljoner liter), vilket sannolikt är en effekt av att den svaga svenska kronan minskade resandeinförseln i början av året, skriver Systembolaget i rapporten.
För starköl var ökningen 13 procent, för vin 9 procent och för cider och blanddrycker 11 procent.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Sales Support firar 30 år

30-årsjubileum. Och 15-årsjubileum. Det är mycket nu för
Sales Support som både firar och tittar framåt.

Arla testar foder för mindre utsläpp

Nu testar drygt 2 500 svenska Arla-kor fodertillskottet Bovaer. Det är ett experiment som syftar till att minska metanutsläppen med cirka 30 procent.

Coop genomför en ny prissänkning

Även Coop utnyttjar läget till att nu göra en längre kampanj med prissänkta varor, i Coops fall för perioden 5 juni till och med 2 juli.

Marabous ägare svartlistas av Ukraina

Ukraina svartlistar Mondelez, som bland annat äger varumärken som Marabou, O´boy och Daim eftersom koncernen bidrar till Rysslands krigskassa.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil