Orkla Sverige köper godisföretaget Bubs

Patrick Axzell vd för Orkla confectionery & snacks Sverige | Foto Pressbild
Orkla confectionery & snacks Sverige köper konfektyrföretaget Bubs, som är det åttonde största på den svenska marknaden.

Orkla confectionery & snacks Sverige köper alltså 100 procent av aktierna i konfektyrföretaget Bubs, som tillverkar och marknadsför framförallt vegansk sockerkonfektyr i påsar och som lösviktsgodis.

– Vi vill växa och bli Sveriges ledande hållbara snacks- och konfektyrbolag. Bubs är Sveriges åttonde största konfektyrföretag och visar mycket kraftig tillväxt. Det här är en investering som ligger helt i linje med att vår strategiska satsning inom konfektyr och hållbara varumärken, säger Patrick Axzell som är vd för Orkla confectionery & snacks Sverige.

– Bubs är ett starkt varumärke och bolag som ger oss en bra plattform för fortsatt tillväxt i Sverige, men också i våra övriga nordiska och baltiska länder, tillägger Axzell.

Bubs visar på en mycket positiv utveckling, skriver Orkla. Bolaget har haft en genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10 procent sedan 2012/2013 och hade 2021/2022 (brutet räkenskapsår) en omsättning på 211 miljoner kr.

Bubs kommer att drivas som ett dotterbolag till Orkla Confectionery & Snacks Sverige och nuvarande vd, Niclas Arnelin kommer att vara kvar i bolaget som affärsområdeschef för Bubs.
– Vi lämnar gärna över stafettpinnen till Orkla och har tilltro till att de kommer att utveckla företaget vidare till nästa nivå, säger Ulrik Lindström, å nuvarande ägarfamiljens vägnar.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil