Cirkulärt fokus hos Löfbergs

”Hela koppen” är temat när Löfbergs vill öka vårt cirkulära fokus när det gäller kaffe. | Foto: Pressbild

Sverige är ett av världens mest kaffetörstiga land, samtidigt slattar vi bort 300 miljoner liter kaffe varje år.
Det är utgångspunkten för Löfbergs som ser situationen som ett onödigt slöseri med jordens resurser.

Nu lanserar Löfbergs #helakoppen – ett initiativ som ska hjälpa fler ta vara på hela koppen och få ut mer av sitt kaffe. Nu ses kaffet inte bara som en slutprodukt, utan även som råvara till nya produkter i en cirkulär ekonomi, skriver företaget i en pressrelease idag.

– Vi vill öka värdet på kaffet. Genom att använda hela koppen får kunden och konsumenten mer för pengarna samtidigt som vi gör en gemensam insats för miljön, säger Anders Thorén, pressansvarig hos Löfbergs.

Initiativet handlar om att få fler att ta hand om sumpen och det överblivna kaffet istället för att slänga en värdefull restprodukt i soporna.
Det kan till exempel vara att använda kaffesumpen som kroppsskrubb eller färga tyg med, eller att baka eller göra svalkande kaffedrinkar med överblivet kaffe, föreslår kafferosteriet.

– Vi erbjuder en rad nya produkter på våra kaffebarer i Stockholm och Karlstads i syfte att ta tillvara på hela koppen, och hoppas såklart att fler restauranger och caféer ska följa efter. Vi satsar också på att inspirera under sommaren genom våra sociala kanaler, säger Anders Thorén.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Sia-glass redovisar 2020 som rekordår

Sia-glass redovisar 2020 som rekordår

Glassmarknaden har varit god under 2020 och för Sia-glass redovisar man att årets storsäljare är en svensk klassiker. Det handlar om glassbåten…

Bara kaffe latte hos Löfbergs nu?

Bara kaffe latte hos Löfbergs nu?

Anders Fredriksson lämnar Norrmejerier för att börja ett nytt jobb som koncernchef och vd för Löfbergs. Fredriksson tar över på nya jobbet 9 augusti. Efter

Dålig märkning om bekämpningsmedel

Dålig märkning om bekämpningsmedel

Varannan vara som behandlats med bekämpningsmedel saknar rätt märkning i Sverige, konstaterar Kemikalieinspektionen efter en stor granskning.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.