Svenskodlad dill toppar midsommarens örtfavoriter
Inför midsommar toppas svenskarnas inköpslistor av färska örter framför allt dill. Enligt Svegro, Sveriges ledande producent av färska örter, kommer närmare 650 000 krukor dill att levereras till landets butiker under midsommarveckan. Det motsvarar nästan en femtedel av bolagets totala årsproduktion av dill. Tillsammans med gräslök och mynta utgör dill den gröna ryggraden på midsommarens klassiska buffé.
I Svegros växthus på Färingsö utanför Stockholm råder full aktivitet. Den dill som nu är redo att gå ut i butik började odlas i början av maj, och har vuxit i exakt 32 dagar från frö till färdig kruka.
– Vi vet hur viktig dillen är för svenskarna och är stolta över att kunna leverera svenskodlade örter till midsommarborden runt om i landet. Under ett år säljer vi cirka 3,8 miljoner krukor dill. Högtiderna är alltid de mest intensiva perioderna, säger Kristin Orrestig, vd på Svegro.
Gräslök och mynta växer i efterfrågansamtidigt levererar Svegro cirka 400 000 krukor gräslök en annan midsommarsignatur som ofta samsas med dillen på sillbordet. Mynta, en ört som ökat kraftigt i popularitet, finns också med i midsommarsortimentet.
– Mynta används inte bara i drinkar utan även i fräscha sallader. Kombinationen mynta, vattenmelon och fetaost har blivit ett uppskattat inslag under sommaren, säger Caroline Wetterstrand, försäljnings- och marknadschef på Svegro.
Örter som dekoration
Utöver smak och doft bidrar färska örter även med estetik. Bordsdukningar med örter som servettringar, buketter eller miniatyrmidsommarstänger har blivit allt vanligare i svenska hem.