Kamera räknar kunderna

Systemet gör att handlaren kan veta hur kunderna rör sig i butiken, hur länge de stannar på ett ställe och tittar på en vara och med hjälp av den informationen sedan skapa ett optimalt kundvarv och exponera varorna maximalt.
Många kreativa lösningar i coronatider – Cash IT lanserar en modell som gör det lättare för butikerna att hålla ordning på antalet kunder på plats.

Karlstads-baserade Cash IT har som andra sett behovet av att undvika trängsel i butiker och restauranger och problemen för butiker med att följa reglerna för antalet samtidiga kunder på plats. Nu vill man lansera hur man med företagets produkter kan övervaka kunderna och ha koll i dessa tuffa tider.

– Vi vill slå ett slag för den fysiska handeln som har det svårt just nu när färre kunder rör sig på gatorna samtidigt som det är trängsel i vissa retailbranscher och restauranger, säger företagets marknadschef Peter Almer.
– Vi jobbar just nu mycket med teknik som låter detaljhandlarna enkelt följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att förhindra smittspridning, berättar han.

För en månad sedan gick Cash IT ut med en teknisk lösning som övervakar och identifierar antalet besökare i en butik. Sedan skickar den automatiskt en varning till personalens mobiler eller smarta klockor om att antalet kunder överskriver det antal som är butikens maxgräns och att man då måste vidta åtgärder vid butiksentrén.
– Det här är lösningar som jag vet efterlyses av den fysiska handeln, säger Peter Almer.

Det system som Cash IT saluför tar hänsyn till de krav som finns kring integritetsskydd och vad GDPR-bestämmelserna kräver men ger samtidigt handlare och butiksägare stora möjligheter.
Systemet gör att handlaren kan veta hur kunderna rör sig i butiken, hur länge de stannar på ett ställe och tittar på en vara och med hjälp av den informationen sedan skapa ett optimalt kundvarv och exponera varorna maximalt.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Skedvi bröd får exklusiv märkning

Skedvi bröd får nu en exklusiv märkning av EU. Efter fyra års arbete får man märkningen ”skyddad geografisk beteckning”, SGB.

Lanserar ny hållbar rostningsteknik

Sucafina, Beyers Koffie och CEE presenterar en ny hållbar rostningsteknik för kaffe. Den presenteras idag och ses som ett stort utvecklingssteg.

Det blir Ica som öppnar hos Sture

Ica Sturehallen. Det blir den butik som någon gång under hösten 2026 ger Sturekvarteret en ny dagligvarubutik och då öppna i Sturegallerian.

Lidl bjuder barn på VM-handbollen

VM i handboll för damer är igång i Göteborg och sponsorn Lidl bjuder nu över 100 barn på möjligheten att vara landslagsstjärnor för en dag.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil