Protos tar grepp om hållbar framtid

Proteinrika, vegetariska produkter. | Foto : Pressbild, Protos
Lästid: < 1 minut
Svenskt butikskött och Gotlands slagteri går ihop i nya bolaget Protos och lanserar nya ekologiska, hållbara livsmedel i ny storsatsning.

Den 16 maj 2022 gick Svenskt butikskött och Gotlands slagteri samman i så motto att man skapade det nya livsmedelsbolaget Protos.

– Hela världen står inför ett systemskifte när det gäller matproduktionen. Vi tar nu nästa steg i arbetet att få fram god och hälsosam mat som produceras lokalt och ansvarsfullt. Det handlar om allt från hur vi tar hand om våra jordar till människans näringsupptag. Därför lanserar vi nu helt nya vegetariska, proteinrika livsmedel, säger Thomas Östlund, vd och ägare.

Sammangåendet sker mellan två mycket väletablerade svenska företag med Thomas Östlund som gemensam ägare. Båda företagen har länge haft ett nära och givande samarbete, bland annat i skapandet av varumärket ”Smak av Gotland”.

– Namnet Protos  är sprunget ur det grekiska ordet för protein som betyder ”det första, det viktigaste”. Vi kommer nu att bredda vår verksamhet med proteinrika, vegetariska produkter. Vi får nu ett namn som passar vår framtida inriktning och samtidigt blir vi en tydligare avsändare mot handel, konsumenter och lantbrukare, säger Thomas Östlund.

Läs mer om det nya företaget och satsningen i Butikstrender 5/2022

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil