Fortsatt trendigt att unga startar företag

Fortsatt trendigt att unga startar företag
Foto: Visma

Nyföretagandet bland unga 18-25 år steg med 29 procent under 2020 jämfört med 2019 – som ändå var ett starkt år på det området, enligt Visma.

Nyföretagandet bland unga mellan 18 och 25 år ökade med 29 procent under 2020 jämfört med året före, visar alltså en ny kartläggning från Visma.
De två senaste åren har ungas företagande vänt uppåt, i linje med nyföretagandet generellt i Sverige.

– Det har aldrig varit enklare att starta och driva företag, tack vare de digitala arbetsverktyg vi har i dag. Det är glädjande att allt fler unga väljer företagarlivet eftersom fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag, anser Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Under 2020 registrerades 5 597 nya företag i formen enskild firma av personer mellan 18 och 25 år.
Det motsvarar en ökning med 29 procent jämfört med 2019, då antalet var 4 327.

Ökningen innebär att den nedåtgående trenden för företagandet bland unga under slutet av 2010-talet har brutits.
Att kartläggningen bygger på enskild firma, och inte exempelvis aktiebolag, beror på att enskild firma registreras med personnummer vilket gör att ålder och kön framgår av registreringen.

– Det ger framtidstro att företagandet ökar, men för att trenden ska fortsätta är det viktigt att skolan verkligen utbildar i entreprenörskap. Alla Sveriges gymnasieelever borde få möjlighet att delta i utbildningskonceptet Ung företagsamhet, ett sätt att driva eget företag under skoltiden som har givit goda resultat i årtionden, säger Boo Gunnarson.

Fortfarande väljer fler unga män än unga kvinnor småföretagslivet.
Av de unga nyföretagarna förra året var 39 procent kvinnor och 61 procent män.

Bland kvinnorna var de mest populära branscherna skönhetsvård, hårvård och artistisk verksamhet, precis som under 2019.
Bland männen har näthandel fått ett uppsving – olika typer av postorderhandel och detaljhandel på internet är sammantaget den mest populära kategorin, följt av artistisk verksamhet och dataprogrammering som alltid ligger högt i sammanställningarna.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Magnus metod ska skapa nya maträtter

Magnus metod ska skapa nya maträtter

Doktoranden Magnus Westling har skapat en metod för att förbättra maträtter och utveckla recept – med början i råvarornas smakkaraktär.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.