Kan vi handla mer utan förpackningar?

Kan vi handla mer utan förpackningar?
Illustration: Orkla Norge
Kan vi köpa fler vardagsvaror utan att det leder till avfall genom att undvika förpackningar och med leveranser till dörren? Nu ska det undersökas.

Kan vi köpa fler vardagsvaror utan att det leder till avfall genom att undvika förpackningar och med leveranser till dörren? Nu ska det undersökas.

I Norge ska Orkla tillsammans med två andra intressenter utveckla en ny tjänst.
Den bygger på att konsumenter kan köpa produkter utan förpackning och projektet stöd av Handelens miljøfond.

– Plastavfall är en av våra största miljöutmaningar, och en av de viktigaste sakerna vi kan göra är att se till att plasten kommer in i en cirkulär värdekedja, så att den kan användas om och om igen, säger Bård Bringsrud Svensen i Orkla, hos packnet.se.

”Essentials” är samarbetsprojektets namn och där ska man utveckla återanvändningslösningar som gör att människor får dagliga produkter hem enkelt och säkert i en återanvändbar och hållbar förpackning.

– Om tio år tror jag att vi kommer att tycka att det var konstigt att vi använde och kastade en 30 gram plastflaska varje gång vi skulle ha lite mer tvål. Vi måste gå bort från engångsprodukter och Orklas Essentials-tjänst är ett steg i rätt riktning, säger Rasmus Hansson som är chef för Handelens Miljøfond.

– Handelens Miljøfond stöder gärna ett företag som leder vägen. Sådan innovation behövs från alla företag och för tusentals engångsprodukter. För varje ton plast vi inte använder minskar vi koldioxidutsläppen med minst 2,5 ton, för att inte tala om den kullen vi undviker, säger Rasmus Hansson, chef för Handelens Miljøfond.

Läs mer om projektet i Butikstrender 2/2021

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil