E-handeln växte med 33 procent i oktober

E-handeln växte med 33 procent i oktober
Foto: Mostphotos
E-handelsköpen växte med 33 procent under oktober, jämfört med motsvarande månad 2019. Andelen som e-handlade steg till 76 procent av befolkningen.

E-handelsköpen växte med 33 procent under oktober, jämfört med motsvarande månad 2019. Andelen som e-handlade steg till 76 procent av befolkningen.

Siffrorna kommer från Postnords e-barometer för oktober 2020 och bygger på de svarandes egna uppskattningar.

Där framkommer alltså både att öknigen i e-handeln var 33 procent oktober jämfört med oktober 2019 och att andelen som e-handlade steg till 76 procent av befolkningen, att jämföra med 73 procent i september.

Sedan  april har Postnord mätt e-handeln på månadsbasis och presenterat E-barometern månadsrapport.

– Vi såg en något lägre tillväxt i september men i oktober har svenskarna e-handlat väldigt mycket igen. Allt tyder på att den reviderade helårsprognosen på 33 procent, som vi satte i samband med Q2-rapporten, kommer att överträffas, säger Carl-Fredrik Teder som är detaljhandelsanalytiker hos Postnord.

Rapporten visar också att oron över själva viruset har ökat igen, till 66 procent av befolkningen.

– Det är bara ett par procentenheter fler än i september, men fram till nu har andelen som oroar sig för viruset gått ner lite varje månad. Nu är den trenden för första gången bruten. Gemene man undviker återigen fysiska butiker i större utsträckning, för att undvika smittorisk, säger Carl-Fredrik Teder.

Fakta/Postnords e-barometer oktober 2020
E-handeln växte med 33 procent under oktober, jämfört med 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar.
Andelen av befolkningen som e-handlade under oktober var 76 procent, jämfört med 67 procent 2019.
Andelen av befolkningen som oroar sig för coronaviruset har också ökat, till 66 procent av befolkningen, enligt e-barometern.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

Mera glutenfritt på export

Fria bröd, som sedan tidigare exporterar glutenfria kanelbullar, breddar nu sortimentet med en glutenfri vaniljbulle.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil