Quorn-kampanj ger fler tillgång till vatten

Vatten för världen har gett 4564 människor rent vatten | Foto Skärmdump, CharityByFriendship.org
”En Quorn-lunch här, rent vatten där”. Quorns kampanj har gett fem vattenbrunnar och tillgång till rent vatten för 4 564 människor.

Quorns kampanj har gett 4 564 människor tillgång till rent vatten. ”Vatten för världen”-kampanjen samlade in över 200 000 kronor. 
Med det har fem vattenbrunnar skapats som förser 4 564 människor med rent vatten byggas i Etiopien. 

– Quorn är ett vattensnålt superprotein, det ville vi kommunicera och samtidigt göra något bra för världen. Resultatet är fantastiskt, det här gör skillnad på riktigt, säger Henrik Mauritzon, Quorn Foodservice. 

Rent vatten är ett av FN:s globala mål. I kampanjen Vatten för världen, augusti 2021 – mars 2022, skänkte Quorn Foodservice del av sin försäljning till Charity by Friendship som bygger vattenbrunnar i Etiopien, och satsade på en skolkampanj kring vikten av rent vatten. 

Alla som serverade Quorn under perioden var automatiskt med och bidrog till att fler barn får tillgång till rent vatten. Totalt samlade kampanjen in 228 552 kronor. 
Det räcker till fem brunnar som förser 4 564 människor med rent vatten.

– 785 miljoner människor saknar tillgång till rent vatten1. Konsekvensen slår hårt mot hela familjer men främst flickor som missar skolan och kvinnor som går miste om inkomstmöjligheter då de ofta ansvarar för familjens vattenförsörjning. Genom att borra brunnar i anslutning till skolor ökar vi barnens hälsa och möjliggör att fler barn går klart skolan, säger Johan Carlsson, grundare Charity by Friendship. 

– Quorn vill var med och bidra till en bättre värld, det ligger i vårt dna. Vår utgångspunkt är alltid att använda så lite vatten som möjligt och att återlämna vattnet vi använt i samma – eller bättre – skick än när vi fick det. Quorn arbetar aktivt med flera konkreta vattenprojekt som rör vattenreducering, vattenrening och innovationer kring vatten och miljö, säger Henrik Mauritzon, försäljningsansvarig på Quorn Foodservice. 

Vatten för Världen-kampanjen kommer att genomföras igen med start i augusti 2022 och pågå till mars 2023. Det är enkelt att delta, alla som sätter Quorn på menyn är med och bidrar. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Satsar på camping och festival i sommar

Det smarta märket Stacky´s åker på turné i sommar och sätter upp ett stort antal campingplatser och festivaler som hållplatser på resan genom landet.

Solen, sangria och stränder lockar oss

Sol, sangria, stränder lockar oss när vi funderar på ett annat land att jobba ifrån. Inte konstigt att etta blir ett land på ”S”, alltså Spanien.

Greenfood initierar samarbete med Bower

Greenfood ska öka återvinningen med hjälp av Bower. Återvinningsappen ska göra att fler av Greenfoods förpackningar återvinns, hoppas parterna.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil