Fallfrukt i trädgård nytt fall för Ica

Fallfrukt i trädgård nytt fall för Ica
Fint ska det bli när Ica-stiftelsen är med och räddar äpplen. Foto: Pressbild Ica

Rscued, Städa Sverige och Ica-stiftelsen är parterna i en ny gemensam aktion för att minska svinnet av äpplen ur våra svenska trädgårdar.

Majoriteten av alla äpplen som växer i villaträdgårdar ruttnar som fallfrukt och går till spillo, konstaterar Ica-stiftelsen som nu tillsammans med Rscued och Städa Sverige vill göra något åt saken i kampanjen ”Klara, färdiga, plocka”.

Denna nya kampanj handlar om att ta tillvara på de trädgårdsäpplen som annars ruttnar bort i Sverige. Tillsammans med landets villaägare och engagerade idrottsföreningar ska Ica-stiftelsen, Rscued och Städa Sverige ta hand om fallfrukten.

– Ungefär två miljoner hushåll utgörs av småhus i Sverige. Om vi uppskattar att 20 procent av dem har minst ett äppelträd på tomten och att varje äppelträd i snitt ger 60 kg frukt. Då finns 24 000 ton äpplen i svenska trädgårdar och majoriteten av dessa kommer inte till användning. Vi har alltså flera tusen ton outnyttjad råvara som vi skulle kunna göra något av, säger Truls Christenson, medgrundare Rscued som redan idag säljer hos Ica.

Villaägare i Älvsjö, Enskede, Huddinge, Helsingborg och Råå kan ladda ner Rscueds app, registrera sin trädgård och sina äppelträd och på så sätt ge barn och unga från idrottsföreningar chans att rädda äpplen i den aktuella trädgården.

Äpplena plockas av idrottsföreningar, sorteras och mustas av Rscued, fylls på flaska och säljs sedan som Trädgårdsmust hos den lokala Ica-handlaren. Alla idrottsföreningar som plockar trädgårdsäpplen får en ersättning till lagkassan.

– Det här är ett perfekt sätt att förenkla vardagen för alla villaägare samtidigt som vi minskar svinnet och stöttar ungdomar runtom i landet. Denna säsong blir lite av en pilot och vår ambition är att vi ska kunna rädda ännu mer fallfrukt nästa år genom att lansera projektet på fler platser i landet, säger Peter Hägg, generalsekreterare för Ica-stiftelsen.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.