Var femte äldre e-handlar mat

En femtedel av de äldre har börjat handla dagligvaror på nätet sedan coronavirusets utbrott. | Foto av Andrea Piacquadio
Var femte äldre svensk näthandlar nu dagligvaror, enligt Postnords färska E-barometer för maj månad. 77 procent av svenskarna totalt e-handlade maj.

E-barometern från Postnord visar att e-handeln fortsätter att växa kraftigt och att den utvecklingen fortsatt under maj månad 2020.
77 procent av svenskarna totalt e-handlade under maj och andelen ökar i flera ålderskategorier.

– E-handeln har stabiliserats på en ny nivå och växte med 36 procent i maj, jämfört med samma månad 2019. Detta trots att många konsumenter planerar att handla mindre under 2020, där den vanligaste orsaken är att de planerar att vara hemma mer
, säger Carl-Fredrik Teder som är detaljhandelsanalytiker hos Postnord.

Även antalet e-handlade varor per konsument har ökat under coronamånaderna och även denna siffra tycks ha stabiliserats på en ny nivå med 2,9 försändelser i genomsnitt senaste 30 dagarna. 
Andelen av konsumenterna som e-handlat fyra eller fler varor under de senaste 30 dagarna har gått från 19 procent i januari till 27 procent i april och maj.

En femtedel av de äldre har börjat handla dagligvaror på nätet sedan coronavirusets utbrott.
– Det är helt tydligt att den fysiska distanseringen gett effekt på konsumenternas köpbeteenden och att tendenserna verkar hålla i sig. Nya grupper äntrar också e-handeln. Till exempel visar rapporten att kvinnor i åldersgruppen 65-79 år nu e-handlar i lika stor utsträckning som män i åldern 18-29 år, nämligen 69 procent i respektive grupp, säger Carl-Fredrik Teder.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Skörden väntas öka Rekordskörd av raps

Årets spannmålsskörd väntas bli elva procent högre än förra året och när det gäller skörden av oljeväxter blir årets skörd 2000-talets största.

H&M:s nya jättelager Satsar stort i Polen

75 000 kvadratmeter och två våningar handlar det om när H&M nu byggt ut sitt befintliga distributionscenter i polska Stryków för att möta efterfrågan.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil