Citygross satsar nytt – skolar grönsaksmästare

Citygross satsar nytt – skolar grönsaksmästare
Citygross Hyllie och en avdelning frukt och grönt som söker mästare. Foto: Pressbild Citygross
Under denna vår gör Citygross en ny utbildningssatsning. 25 medarbetare utbildas till grönsaksmästare för att skärpa butiksexpertisen där.

Under denna vår gör Citygross en ny utbildningssatsning. 25 medarbetare utbildas till grönsaksmästare för att skärpa butiksexpertisen där.

Under våren 2021 deltar 25 medarbetare på Citygross i en gedigen utbildning till grönsaksmästare. Syftet är att erbjuda sina kunder samma expertis i frukt- och grönt-avdelningen som man redan gör i kött, fisk- och bageriavdelningen, skriver kedjans ledning.

– Det handlar om allt från hur man hanterar produkterna på bästa sätt, hur inköpen går till men också hur man använder råvarorna – det vill säga tillagar dem, berättar Kimberley Wintmo , som är affärsområdeschef för frukt och grönt inom Bergendahls food och initiativtagare till utbildningen.

Utbildningen rör sig över två tillfällen med fyra veckors mellanrum där deltagarna får flera uppgifter att studera under mellan utbildningstillfällena. De ska bland annat beskriva de bästa kundupplevelser de lyckats skapa.
– Vi är duktiga på att mäta saker som svinn, försäljning och marginal men de fantastiska kundmötena som många lyckas skapa är också jätteviktiga att lyfta så att fler inspireras, menar Kimberley.

I första omgången deltar 25 medarbetare utspridda över landet och tillsammans med de befintliga grönsaksmästarna kommer samtliga Citygross-butiker att ha varsin innan 2021 är över.
Syftet med utbildningen är att öka kunskapen kring frukt och grönt så man kan erbjuda kunderna samma expertis och specialkunskaper som man redan gör i kött- och fiskdisken och bagerierna, skriver Citygross.

– På utbildningen går vi bland annat genom hur man hanterar produkterna på bästa sätt, som känslighet för bland annat temperaturer och luftfuktighet. Men vi pratar också om råvaror i säsong, vilka olika märkningar som finns och vad de står för, hur inköpen går till och hur man kan använda produkterna i sin matlagning – allt för att kunna guida våra kunder på bästa sätt och hjälpa dem hitta nya produkter att använda sig av, berättar Kimberley.

Utbildningen berör även driftsrutiner, försäljningsrapporter och att säljstyra sitt sortiment för optimal lönsamhet liksom hur man bygger en intressant butik och aktivt kan jobba för att skapa bra kundupplevelser.
Under vecka 22 är det tentamen för de första 25 deltagarna, innan de kan praktisera med titeln grönsaksmästare.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil