Rekordminskning av CO2e hos Greenfood

Foto Pressbild
Greenfood har rapporterat om en imponerande minskning av sina utsläpp av växthusgaser under 2023. Med en sänkning på hela 60,2 procent per ton såld mat jämfört med basåret 2020, har företaget överträffat sina egna ambitiösa mål för utsläppsminskning till 2025.

Denna betydande minskning av utsläppen av växthusgaser har möjliggjorts genom en rad strategiska åtgärder. Bland annat har Greenfood investerat i värmeåtervinning och förnybar energi samt genomfört förbättringar i arbetsmetoder och kylsystem för att öka energieffektiviteten. En övergång från naturgas till biogas på anläggningen i Helsingborg och successiv ersättning av dieseldrivna tjänstebilar med elbilar och laddhybrider har också bidragit till denna framgång.

En av de framstående prestationerna för Greenfood är godkännandet av deras klimatmål av Science Based Targets initiative (SBTi), vilket är en global standard för vetenskapligt baserade klimatmål i linje med Parisavtalet. Greenfood har åtagit sig det mest ambitiösa SBTi-målet, vilket är att hålla uppvärmningen under 1,5 grader.

För att ytterligare minska koncernens totala klimatpåverkan, har Greenfood identifierat flera åtgärder för framtiden. Detta inkluderar att starta driften av en ny solcellsanläggning på sin anläggning i Helsingborg samt fortsätta arbetet med en omfattande sortimentsöversyn för att introducera fler klimatsmarta produkter. Implementering av strategier för lägre klimatpåverkan i produktionen av inköpta produkter och övergång till miljövänligare transporter är också prioriterade områden.

Greenfood redovisar sin klimatpåverkan enligt GHG-protokollets riktlinjer i Scope 1, 2 och 3, vilket innefattar direkta och indirekta utsläpp från källor som ägs eller kontrolleras av Greenfood samt utsläpp från köpt energi och indirekta utsläpp från värdekedjan. Dessa åtgärder och redovisningsmetoder visar Greenfoods engagemang för att minska sin klimatpåverkan och främja hållbarhet i livsmedelsproduktionen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil