Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Fler väljer att bojkotta Oatly

Oatly har det tufft när de vill ta in nytt kapital. | Foto av Tomas Pich
Efter kritiken mot Oatlys val av nya delägare fortsätter kritiken, både i internationella medier och genom bojkotter av Oatlys produkter.

Det var under sommaren besked kom om att havremjölksägaren Oatly, som redan tidigare kritiseras för att ha den kinesiska diktaturen närstående företag som största ägare, skulle ta in spekulanterna i Blackstone Group som investerare.
Det handlade om miljardbelopp, konstaterade media som koncentrerade sig på att profiler som Ophrah Winfrey och Jay-Z finns med i investerargruppen.

Att den leddes av riskkapitalbolaget Blackstone Group blev dock snart uppmärksammat.
Blackstone har bland annat fått kritik för att man köper billiga fastigheter, renoverar, chockhöjer hyror och sedan säljer.

Dessutom påpekade kritiker att Blackstone group är stora investerare i den brasilianska sojaindustrin som i sin tur är förödande för regnskogen i Amazonas.
Allt som allt konstaterade kritikerna att Oatly därmed såväl i den kinesiska som i den amerikanska änden hamnat i helt fel sällskap utifrån den profil av företaget man vill visa upp.

Oatlys vd Toni Petersson menade då att det handlade om att, genom att släppa in Blackstones pengar, ”utmana och våga fatta obekväma beslut för att knuffa världen i rätt riktning”.

Men istället har kritiken mot Oatly spridit sig och under den senaste veckan synts i internationella medier som The Guardian och Financial Times sajt Sifted.
Dessutom har Oatly råkat ut för  bojkotter både i Sverige och utomlands. I ”hemmaregionen” Skåne har flera kaffebarer beslutat sluta köpa in Oatlys produkter och Oatly arrangerade ett möte med dem under förra veckan för att få dem att ändra sig, vilket inte lyckades.

Samma agerande – en bojkott av produkterna – har Oatly nu mött från kaféer i andra delar av Sverige samt i Tyskland, Storbritannien och Finland samtidigt som man enligt företagets kommunikationschef nu får 700-800 kommentarer om dagen på sociala medier.

Några tankar på att agera annorlunda eller i synen på ägarsidan, kontra China Resources och Blackstone Group, har Oatly inte.
– Det är alltid extremt tråkigt att bli av med kunder, men vi har en stark tro på att det vi gör är rätt, säger kommunikationschefen Linda Nordgren till sydsvenskan.se.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.