Lidl sätter nya mål om ökad cirkulär plast

Lidl sätter nya mål om ökad cirkulär plast
En fågel med en plastmugg – och ja, den illustrerar Lidls nya mål kring cirkulär plast. Foto: Pressbild Lidl
Lidl meddelar nu att man sätter upp nya mål med ambitionen att öka den cirkulära plastanvändningen för den egna verksamheten.

Lidl meddelar nu att man sätter upp nya mål med ambitionen att öka den cirkulära plastanvändningen för den egna verksamheten.

Lidl sätter nu fler ambitiösa mål för att öka den cirkulära plastanvändningen och tar konkreta steg för att bidra till en mer cirkulär ekonomi i stort, skriver koncernen i en pressrelease.
– Som en del av strategin Reset Plastic släpper Lidl ytterligare två mål för att minska mängden nyproducerad plast i livsmedelskedjan och skapa fler cirkulära förpackningslösningar, meddelar man.

För Lidls kärnverksamhet är förpackningar nödvändiga för att skydda produkterna, underlätta vid transport och minska matsvinnet. Miljöanpassning och återvinning är därför en viktig del i Lidls löpande arbete med utveckling av förpackningar, konstaterar Lidl.

För att uppnå bästa möjliga effekt har en gemensam plaststrategi definierats för företagen inom Schwarz-gruppen där Lidl ingår, med visionen ”mindre plast – slutet kretslopp”.

Nu intensifieras arbetet genom att inkludera två ytterligare plastmål, förkunnar Lidl:
Minst 20 procent av plasten i Lidls egenmärkesförpackningar ska bestå av återvunnet material 2025.
Ingen svart plast ska finnas i Lidls egenmärkesförpackningar vid slutet av 2021.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Max lånar ut sin hållbarhetschef

Nu tar Max Burgers återanvändning ett steg till. I ett nytt utspel lovar man konkurrenterna att få låna Max hållbarhetschef, Kaj Török.

Nykomling blev årets uppfödare

När Kronfågel korade Årets uppfödare 2022 hamnade priset hos Anette och Per Henningsson på Backa gård, uppfödare sedan fyra år.

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil